Massolit Förlagsgrupp

Ny bok: Majas klimatmat - Recept och inspiration för en hållbar livsstil

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2008 13:38 CEST

Ända sedan hon gick i lågstadiet har nu 28-åriga Maja Söderberg engagerat sig för miljön. Nu kommer hennes debutbok som visar hur vi genom att följa årstidernas växlingar och välja maten vi äter med omsorg kan minska vår klimatbelastning och bidra till en hållbar utveckling.

I Majas klimatmat berättar Maja Söderberg hur vi kan njuta av god mat på ett ansvarsfullt sätt. Boken är både verktyg och inspirationskälla för alla oss som vill värna miljö och klimat, men inte riktigt vet hur. Genom att äta i enlighet med årstiderna, välja lokalproducerade och ekologiska råvaror, använda fisksorter som inte hotas av utfiskning och äta viltkött och lamm istället för fläsk och nöt, kan vi bidra till en hållbar utveckling.

Boken är indelad i årstidskapitel. På våren frestar primörtallrik med kesoröra och spenat- och fetaostfyllda crêpes. Sommarens utbud är oändligt - vad sägs till exempel om röd och läcker dinkelsallad att ta med på picknicken? Under hösten njuter vi av viltbiffar med trattkantarellsås och paj på jordärtskocka. Vintern är rotfrukterna och kålens tid. Då står rotsakswok med sötsur sås och böngryta med chili på menyn. När vi utgår från säsongens råvaror blir matlagningen plötsligt så mycket mer omväxlande. Det finns alltid något att se fram emot! Boken rymmer runt 100 recept på allt från huvudrätter till små läckra sötsaker. Samtliga recept är granskade av nutritionist Camilla Gard.

Maja Söderberg är utbildad i resursbevarande försörjning med fokus på mat och har erfarenhet av att arbeta på bondgård. Maja och hennes familj bor i ett litet torp i Småland där de gör sitt bästa för att förvandla gräsmattan till grönsaksland och anpassa boendet till naturens kretslopp. Från och med i höst kommer Maja att föreläsa på temat klimatmat samt utbilda personal inom både restaurangbranschen och offentliga sektorn. Läs mer om boken och Maja på www.klimatmat.se

• Foto: Andreas Larsson och Jenny Lindhe
  • Sidantal: 144
  • Inbunden
  • Ca pris: 235 kronor
  • Utkommer: på Ica Bokförlag i september 2008

För mer information eller recensions-ex - vänligen kontakta:

Karolina Blom, PR- och informationsansvarig Forma Books

Mail: Karolina.blom@formapg.se Telefon: 070-5870213

Ica Bokförlag är en del av Forma Publishing Group AB. I gruppen ingår även B. Wahlströms Bokförlag och Damm Förlag.