Centrum för Näringslivshistoria

​Ny bok om att ge det lilla extra: Centrum för Näringslivshistoria hjälper familjeföretaget Atteviks ta fram jubileumsbok

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2015 17:31 CET

Familjeföretaget Atteviks grundades av Sigvard Attevik 1945, och har under 70 framgångsrika år sålt bilar i Småland. Idag är de en av de fem största återförsäljarna av Volkswagen och finns på åtta orter. Huvudkontoret ligger i Jönköping. För att uppmärksamma 70-årsjubileet valde de att låta Centrum för Näringslivshistoria producera en jubileumsbok. ”Det lilla extra – Historien om Atteviks” berättar både företagets historia och var det står idag.

Eftersom Atteviks inte har något arkiv på plats hos Centrum för Näringslivshistoria, så bestod en stor del av researcharbetet av intervjuer gjorda på plats med företagsledning, ägare och medarbetare. Resultatet blev en historisk exposé fylld av personliga anekdoter.

- Även om vi oftast arbetar utifrån existerande företagsarkiv, så är våra redaktörer och skribenter experter på att berätta företagshistoria utifrån autentiskt material, oavsett var vi hittar det, säger Anders Sjöman, kommunikationschef på Centrum för Näringslivshistoria.

Idag drivs företaget av tredje generationen Attevikare. För både familjen och företagsledningen var det här första gången någon tog ett samlat grepp om historien.

Trycksaken kommer Atteviks dela ut till alla sina kunder - nuvarande och framtida - och även internt till företags många medarbetare.

- Centrum från Näringslivshistoria har inte bara hjälpt oss hitta guldkornen ur vår egen historia, utan de har även satt dem i ett större historiskt sammanhang. Den här jubileumsboken hjälper oss både förstå varifrån vi kommer och ger oss kraft inför framtida utveckling, säger Nicklas Arvidsson, markadschef på Atteviks.

Redaktör för produktionen var Sara Johansson på Centrum för Näringslivshistoria. För texterna i boken står smålandsbaserade skribenterna Helena Egerlid och Jens Felke och formen är gjord av Johan Sandell på Some Guys.

Centrum för Näringslivshistoria gör företagens historia till en resurs! Som ledande näringslivsarkiv erbjuder vi expertis och inspiration bland miljoner bilder, filmer, dokument och personliga berättelser.