Bokförlaget SETTERN AB

Ny bok om fjällfiske av Gunnar Westrin

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2010 09:50 CET

Författaren Gunnar Westrin har färdats i skogar och på fjäll så länge han kan minnas. Han vet hur det känns att mista ett tält i stormen, hur otrevligt det kan vara att få vatten i sovsäcken eller att famnas av vanmakt när de sista tändstickorna sakta flyter bort i strömmen.

I den här boken ger Westrin alla de nödvändiga tips som behövs för att din fiskeresa till fjälls ska bli så angenäm som möjligt. Författaren menar att utrustningen ska vara personligt anpassad och inte styrd av modenyckerna.
Allt eftersom redskapsindustrin har accelererat har också själva förutsättningarna krympt, den att naturen fortsätter att skändas, nya utgrävningar av vattendrag planeras, allt medan växthuseffekterna grasserar. Spillrorna av den ekologiska helheten måste sparas, vårdas och efterlevas.

De viktigaste förutsättningarna för en lyckad fjälltur är att gemytet, trevnaden och kamratskapet finns.

Författare    Gunnar Westrin
Foto    Gunnar Westrin
Titel    Westrins fjällfisketips
Format    210x230
Bandtyp    Inbunden
Sidantal    160
ISBN    978-91-7586-624-6

Om författaren:

Jag - Gunnar Westrin föddes och växte delvis upp på Frösön i hjärtat av Jämtland. Sedan många år bor min familj och jag i Råneå inom Luleå kommun. Förutom de böcker jag har skrivit, som Ni finner under en egen kategori, är jag fast medarbetare i några svenska fisketidningar, krönikör i både dagstidningar och på hemsidor mm.

Många av mina böcker skildrar landskap och miljöer som är föga kända för den bredare allmänheten. Sandåslandet norr om Kiruna, det stenbemängda harrparadiset i de övre delarna av Piteälven och Tornedalen är några av de exotiska platser som har lockat mig till långvandringar med flugspöet i hand. Länder som Nya Zeeland, Australien, Island, Alaska och Norge har varit återkommande resmål.

Mitt skrivande är av livslångt intresse och redan 1971 formade jag min första fiskeartikel. Sedan dess har det rullat på och idag kan jag räkna in mer än 800 fackartiklar i svensk och utländsk fiskepress, 500 dagstidningskrönikor, 11 böcker, ett 60-tal radioprogram och några TV - program. Därtill har jag arbetat med videoproduktion, utbildningar på allehanda skolor, mässor och allmän fiskeguidning.

Under en tioårsperiod (1976-1986) slogs jag för de fria älvarnas bevarande, detta i en älvräddargrupp som kallades AMORE - Aktionsgruppen mot Råneälvens exploatering. Tillsammans med likasinnade lyckades vi till slut få majoritet i riksdagen.

I skogarna kring Äspnäs by i norra Jämtland lärde jag mig vildmarkens skiftande väsen. Detta bland annat tillsammans med min morfar Jöns Espmark, som var min mentor och biologiske läromästare. Dessa egenartade upplevelser, tillsammans med dagens globala miljöproblem är ingredienser som återkommer i mina böcker och föredrag.

Jag tror att människan har den värld hon förtjänar. Så länge som ekonomin går före ekologin har hon få möjligheter att förbättra sin omgivning.

"Naturen är ett njutningens tempel och inte en roffares marknad"

Författarens kontaktuppgifter m.m.: http://www.westrin.se/kontakt/index.shtml