Quest Group

Ny bok om Lean för kunskapsarbetare

Pressmeddelande   •   Sep 12, 2010 16:05 CEST

Den här nya boken ger tillvägagångssättet, teknikerna och verktygen som behövs för att anpassa Lean Manufacturing till kunskapsarbetare i moderna företag och organisationer. På dagens moderna arbetsplatser konsumeras, skapas och lagras oändliga mängder digital information. De arbetsuppgifter som ska utföras flyter i hög hastighet igenom informationssystemen ”byte per byte” vilket innebär att de traditionella typerna av slöserier som du finner i en fabrik inte är de samma som du finner på det moderna kontoret. Ineffektivitet och slöserier accelereras genom e-post, onödig komplexitet, onödiga processer, onödig rapportering, multitasking och andra typer av prestationsdrivare. Effektiv tillgång till information och smarta sätt att utveckla och utbyta information är en av de mest kritiska faktorerna som påverkar resultatet av det arbete kunskapsarbetare utför. Boken Far from the Factory: Lean for the Information Age förklarar hur du skapar en arbetsplats där kunskapsarbetare inte bara kommer att lösa problem snabbare men också kan använda information och kunskap på ett effektivare sätt i sitt beslutsfattande.

Recensioner.

"Den här boken är fullmatad med nya idéer, och bryter ny mark i så många riktningar, för en "traditionell" Lean tänkare som mig! Jag har varit ständigt förvånad, upprymd och glad över författarnas många nya insikter. Boken bryter verkligen ny mark i områden som IT, kunskapsutveckling, projektledning, administration och belyser på ett genomtänkt sätt mycket av det som hittills saknats för att få Lean filosofin att fungera effektivt bortom fabriksmiljön."

- John Bicheno, Director MSc in Lean Operations at Lean Enterprise Research Centre, Cardiff Business School

"En mycket inspirerande och tankeväckande läsning för mig som kunskapsarbetare. Boken adresserar Lean principerna för Web 2.0 för att möjliggöra ökat värdeskapande och ökad effektivitet för organisationer där arbetsplatsen känneteckens av ett överflöd av e-post, RSS meddelanden, Facebook etc. Boken beskriver bland annat en Lean process i 5 steg för kunskapsarbetare samt hur man skapar en bestående Lean kultur och hur man  utvecklar moderna nyckeltal för styrning och uppföljning".

- Leif Edvinsson, världens första direktör för intellektuellt kapital och världens första professor i intellektuellt kapital.

"Mycket intressant syn på Operational Excellence, hjälpfull för läsare utan en bakgrund inom detta område av expertis".

- Bert Nordberg, VD och koncernchef. Sony Ericsson

"Grattis till alla läsare av denna bok!...Dessa Lean idéer måste vara en integrerad del av den dagliga driften av ditt företag. Jag kommer att ge var och en av medlemmarna i min ledningsgrupp ett exemplar av denna lysande bok inför början av vår egen Lean resa".

- Lennart Käll, VD, Wasa Kredit

Om författarna

Linus Larsson, partner i Quest Group, har under 20 år arbetat som rådvigare till svenska och internationella högpresterande företag och organisationer i många olika branscher. Han har haft ledande befattningar i flertalet globala management och IT-företag, där han som pionjär hjälpt kunder att införa Lean filosofin. Hans många erfarenheter och innovativa tillvägagångssätt, tillsammans med sina kunders framgång, gör honom till en ledande tänkare inom området, samt en mycket eftertraktad författare, talare och rådgivare till företag och organisationer som önskar effektivisera sina arbetssätt.

George Gonzalez-Rivas, direktör för AnyLogic Amerika, har verkat som rådgivare i ledarskap och verksamhetsutveckling under större delen av sitt yrkesverksamma liv. Han har haft ledande befattningar i ett flertal globala management och IT företag. Han har varit rådgivare till ledande företag inom ett stort antal branscher som telekom, energi samt en mängd produkt- och utvecklingsorganisationer. Han är initial skapare av begreppet informations-element, "infel" samt infel matrisen för informationsmodellering.

Om Quest Group
Quest Group erbjuder en unik kombination av tjänster inom tre affärsområden: Management (resultatförbättringar, strategi och innovation), Corporate Finance (inkl. M & A Support och Industrial Ventures. www.questgroup.se

Quest Group
Biblioteksgatan 1, 111 46 Stockholm, Sweden.
Email: info@questgroup.se