Informationsförlagsgruppen

Ny bok om torparnas liv på Ekerö

Pressmeddelande   •   Okt 09, 2012 20:00 CEST

Torparliv på Ekerö

Stig på hos familjen i den lilla röda stugan med vita knutar och följ deras liv så som det såg ut för länge sedan, på torparnas tid!

Med torpet Lillskog på Ekerö som utgångspunkt berättar Jan Malmstedt om torparna, som med sitt arbete betalade för det egna torpet och höll driften på godset igång.

För några hundra år sedan var torparna med familjer hälften av befolkningen i Ekerö socken på ”herrgårdarnas ö”. Författaren har tagit reda på hur torparna levde och arbetade. Det var ett hårt arbete på åkrarna och en sparsam vardag. Men ibland kunde torparen och torparmor unna sig en liten smula flärd.

Boken om torp och torparliv lyfter fram bilden av torpen som ännu levande minnen av flera epoker i svensk historia och kulturhistoria – från vikingatidens trälar, som kunde belönas med en markplätt i byns utkant att odla, till de stora adelsgodsen som byggdes upp med mängder av torp för arbetskraften och fram till torpen som bostäder för lantarbetare. Och slutligen som fritidsbostäder.

Berättelsen om torparlivet bygger på mängder av uppgifter om hur livet gestaltade sig. I stället för den romantiska bilden av det idylliska livet på landet skildras hur familjesammansättningen ständigt växlade genom dödsfall, nya äktenskap och barnafödande. Författaren dyker ner i torparnas klädkistor och berättar hur de var klädda, räknar deras redskap och hur lång arbetstiden var. Till slut gör det moderna samhället sitt intåg och nyhetsförmedlingen genom skvallret vid handelsboden ersätts med radio, tidning och slutligen TV.

Torparliv på Ekerö är en bok för alla med sommartorp – nytt eller gammalt – som vill veta hur torparfamiljerna levde.

Torparliv på Ekerö finns att köpa på www.kulturhistoriska.se men även i Mälaröarnas Bokhandel, ICA Nyckelby och Hantverksstallet, Ekerö.

Bokfakta

ISBN 978-91-87151-05-7

Författare Jan Malmstedt

Antal sidor 112

Bandtyp Inbunden

Utgivning 9 oktober 2012

Förlag Kulturhistoriska Bokförlaget

Kulturhistoriska Bokörlaget ingår tillsammans med Informationsförlaget och Byggenskap Förlag i Informationsförlagsgruppen. Inom förlagsgruppen produceras  böcker - de flesta på uppdrag av företag, organisationer och myndigheter - inom ett mycket brett ämnesspektrum sedan mer än 30 år.