Trinergi AB

Ny bok på svenska om termografi

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2009 10:32 CEST

Nu presenterar Trinergi AB och Norbo Kraftteknik AB boken Praktisk Termografi, den första omfattande boken om termografi på svenska!

Termografi är ett snabbt växande område, med en snabb teknik- och prisutveckling. Antalet värmekameraanvändare har exploderat de senaste åren, och många har gått Trinergis kurser i termografi. Tekniken är till synes enkel, men den som använder sig av värmekameran utan att ha satt sig djupare in i ämnet riskerar att gå i många fallgropar. Dock har det saknats ett pedagogiskt, omfattande material på svenska som riktar sig mot termograförer.

Författaren, Reidar Gustavsson, har föreläst om termografi och värmekamerans användande under många år. I samarbete med Trinergi AB, som arrangerar kurser och säljer värmekameror, har han tagit fram boken Praktisk Termografi. Boken, som vänder sig både till nybörjare och lite mer avancerade kameraanvändare, ger inte bara en teoretisk grund att stå på, utan går också igenom hur värmekameran bör användas i praktiken, hur man skriver enkla och tydliga rapporter, och mycket mer.

Praktisk Termografi är, precis som namnet antyder, inriktad på praktiska applikationer, och är fylld av exempel från bl.a. industrin. Här finns det mycket matnyttigt där även vana termograförer kan antagligen hitta bra tips och ny information bland det omfattande materialet.

Bokens författare är inte bara en pedagogisk expert med mångårig erfarenhet av att författa liknande verk och att föreläsa i ämnet, han är också verksam som termografisk konsult. Dessutom är han en av få i Sverige certifierade på ITC's (Infrared Training Center) högsta nivå. Detta ger boken en unik kombination av praktiska tips hämtade ur verkligheten och teoretisk behandling av ämnet, förklarat på ett lättförståeligt och pedagogiskt sätt.

Kort och gott: Praktiskt Termografi är ett verk som borde finnas i varje termograförs bokhylla!