TUK AB

Ny bok: Praktisk kriskommunikation

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2013 14:23 CET

Hur minimerar jag krisens konsekvenser genom att kommunicera på rätt sätt? Den frågan besvarar Jeanette Fors-Andrée i sin nya bok Praktisk kriskommunikation som släpptes av TUK Förlag den 1 februari 2013. Tyvärr är en del av svaret att vi måste agera tvärtemot vad som känns naturligt.

Jeanette arbetar som konsult där hon hjälper företag att hantera kommunikationen vid krissituationer och att vara väl förberedda om en kris uppkommer. Jeanette har dessutom forskat kring kommunikationsmönster vid krissituationer och radar i boken upp ett antal verkliga fall och hur de hanterats i media.

– Min bok visar både konkreta tips för att kommunicera effektivt i kriser, samtidigt som den visar bakomliggande principer, säger författaren Jeanette Fors-Andrée. För tyvärr får vi inte hjälp av instinkten när vi kommunicerar i kris. Förnuftet säger till exempel att vänta med att kommunicera tills vi fått fram alla fakta. Det är helt fel väg. För varje sekund som vi inte kommunicerar växer ryktena om vad som hänt. Det rätta är att istället snabbt och ofta kommunicera vad vi vet hittills.

– Det är en oerhört praktisk bok med kända exempel från både stora och små verksamheter, säger Tomas Gustavsson, vd för TUK Förlag som ger ut boken. Såväl Banverkets bristande kommunikation som Kungens kris då ”vända blad” blev ett välanvänt begrepp tas upp i boken. Alla exempel granskas och praktiska tips varvas med scenarioövningar som organisationer själva kan använda sig av.

I boken besvaras frågor som:

-  Hur gör jag för att vara förberedd på en krissituation?
-  Hur hanterar jag digitala och sociala medier i en tid när rykten sprids snabbare än någonsin?
-  Går det att komma ur en kris med bibehållet, eller kanske till och med stärkt förtroende hos både kunder, medarbetare och allmänhet?

Boken är utgiven av TUK Förlag AB i Karlstad som ger ut praktisk ledarskapslitteratur:

Titel: Praktisk kriskommunikation.
Förlag: TUK Förlag AB
ISBN: 9789186419240

Boken kan köpas av bokhandlare, beställas av TUK Förlag AB (www.tuk.se) eller via internetboklådor.

TUK Förlag - praktiska böcker om ledarskap