Boreda

Ny bostadsrättsvärdering tar hänsyn till föreningens ekonomi

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2009 10:00 CEST

Under torsdagen lanseras en ny tjänst för att värdera och granska bostadsrätter. Unikt med den nya tjänsten är att värderingen tar hänsyn till bostadsrättsföreningens ekonomi. Tjänsten lanseras parallellt på www.boreda.se och www.bovision.se.

Under torsdagen lanseras Boredas nya tjänst för värdering av bostadsrätt i kombination med en granskning av bostadsrättsföreningens ekonomi. Många har svårt att ta hänsyn till siffrorna i årsredovisningen vid bedömning av värdet på bostadsrätten. Boreda är först ut på marknaden med en bostadsrättsvärdering som tar hänsyn till bostadsrättsföreningens ekonomi.

- Värdet på en bostadsrätt är till stor del beroende av hur bostadsrättsföreningen förvaltas. Det är därför viktigt att granska bostadsrättsföreningens ekonomi i samband med en värdering, säger Joakim Möller, VD på Boreda.

Tjänsten för värdering och granskning av bostadsrätter heter Brf InsiktTM och levereras av företaget Boreda. Tjänsten kommer att finnas tillgänglig på både Boredas och Bovisions hemsida från den 23 april.

Värderingen utförs med hjälp av ortsprismetoden som bygger på att förväntat pris för värderingsobjektet uppskattas med ledning av priser som tidigare betalats för liknande bostadsrätter inom orten. Granskningen av bostadsrättsföreningens ekonomi bygger på en statistisk jämförelse av nyckeltal från bostadsrättsföreningens årsredovisning mot jämförbara objekt i närområdet.

För mer information kontakta:
Henrik Olofson, henrik@boreda.se, 031-3133166, www.boreda.se