SEKO, facket för service och kommunikation

Ny brand i tunnelbanan upprör SEKO

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2007 14:34 CET

I morse brann det igen vid Rinkebys tunnelbanestation i Stockholm. Enligt uppgift var det en kondensator som hade fattat eld på ett tåg som stod inne vid perrongen, med rökutveckling som följd.

SEKO ser allvarligt på händelsen. Särskilt eftersom bränder och rökutveckling i tunnelbanan kan få katastrofala följder.

– Oavsett vad orsaken är denna gång förväntar vi oss att Veolia (tidigare Connex) nu gör en nogsam utredning och tar ett ordentligt grepp när det gäller sitt säkerhetsarbete. Det handlar om våra medlemmars arbetsmiljö och säkerheten för hundratusentals människor som använder tunnelbanesystemet varje dag, säger SEKOs förbundsordförande Janne Rudén i en kommentar.

SEKO har länge framfört kritik mot brister i säkerheten inom tunnelbanan. En fråga som är högst aktuell just nu i samband med rättegången som pågår i Arbetsdomstolen gällande en av SEKOs klubbordföranden vid tunnelbanan som Connex har avskedat.