Latinamerikagrupperna

Ny brasiliansk skogslag med förödande konsekvenser för klimatet kan antas idag

Pressmeddelande   •   Mar 06, 2012 15:25 CET

Den mycket omdiskuterade försvagningen av den brasilianska skogsskyddslagen Código Florestal förväntas gå till slutgiltig omröstning i kongressen idag eller imorgon. Sedan återstår bara president Dilma Rousseffs vetorätt.

I mer än ett års tid har miljöorganisationer, folkrörelser och vetenskapsmän protesterat mot de föreslagna förändringarna, som enligt beräkningar kommer att lämna 79 miljoner hektar brasiliansk skog utan lagligt skydd mot avverkning. Hälften av naturskyddsområdena kring flodbäddar beräknas försvinna.

Frågan tog internationella dimensioner under klimattoppmötet i Sydafrika i december eftersom försvagningen av skogsskyddslagen inte bara kommer att omöjliggöra Brasiliens åttagande från Köpenhamn 2009 att minska sin avverkning med 80 procent fram till 2020, utan också ha en direkt inverkan på den globala uppvärmningen. En studie från miljönätverket Observatorio de Clima beräknar att förändringarna i den brasilianska skogslagen skulle kunna innebära att 7 miljarder ton lagrat kol släpps ut i atmosfären. Detta motsvarar 25,5 miljarder ton växthusgaser eller 13 gånger de växthusgaser som Brasilien släppte ut 2007.

- Det finns även andra problem, säger Francisco Contreras, ordförande för Latinamerikagrupperna. Går lagen igenom slår det hårt på Amazonas ursprungsfolk som bott i regnskogarna sedan urminnes tider. Idag hotas och mördas människor när de försvarar sina territorier.

Amnesti gynnar Stora Enso
Dessutom kommer personer och företag som dömts för att ha avverkat illegalt före år 2008 befrias från straff, om lagförslaget i sin nuvarande form antas av kongressens representanthus och president Dilma inte lägger in sitt veto. Detta gynnar bland annat celulosaföretaget Veracel där svensk-finska Stora Enso är delägare, som 2008 dömdes till motsvarande 77 miljoner kronor för att ha fällt regnskog i delstaten Bahia. Därtill har Veracel, och Fibria (före detta Aracruz med norska intressen) som äger 50 procent av Veracel, obetalda skadestånd till det brasilianska naturskyddsverket Ibama på totalt motsvarande drygt fem miljoner svenska kronor.

Protesterna har hittills inte haft någon inverkan på lagförslaget som redan antagits av representanthuset, senaten och alla dess utskott. De industriella jordbruksföretagens makt är stor inom kongressen. Enligt en undersökning publicerad i dagstidningen Folha de São Paulo i december 2011 donerade stora jord- och skogbruksföretag med bötesskulder till Ibama motsvarande 58 miljoner kronor till minst 50 senatores valkampanjer 2010. Ett av dessa företag är Fibria.

Enligt samma tidning kommer förändringarna i skogsskyddslagen att annulera cirka 75 procent av alla bötesskulder över en miljon reais (motsvarande 3,8 miljoner kronor) som Ibama utdömt. Totalt handlar det, enligt tidningen, om bötesbelopp motsvarande drygt 32 miljarder kronor som kommer att få amnesti. Dessutom förväntas flera av de dömda markägarna frias även från andra miljöbrott och för att ha hållit arbetare under slavliknande villkor. Ibamas revisorer och federala åklagare säger till Folha de São Paulo att amnestin signalerar straffrihet och därmed stimulerar nya miljöbrott.

- Det är bara att hoppas att Dilma Rousseffs hårda linje mot korruption gör att hon går emot lagförslaget, säger Francisco Contreras, ordförande för Latinamerikagrupperna. Det kommer att väcka starka internationella reaktioner om den nya lagen antas, i synnerhet då Brasilien står som värd för FN:s kommande möte för hållbar utveckling i Rio de Janeiro i juni 2012.

Kontakt Latinamerikagrupperna:

Francisco Contreras, ordförande
Francisco.Contreras@latinamerikagrupperna.se
mobil: 070-7953842

Pontus Björkman, pressansvarig
pontus.bjorkman@latinamerikagrupperna.se
mobil: 073-7711850

www.latinamerikagrupperna.se
www.latinamerika.nu

Latinamerikagrupperna är en solidaritetsförening som tillsammans med latinamerikanska folkrörelser arbetar för ett rättvist och hållbart samhälle. Föreningen är partipolitiskt och religiöst obunden.