Ictus Musikproduktion

Ny CD med legendariske Anders Bondeman

Pressmeddelande   •   Dec 13, 2009 07:59 CET

Organisten Anders Bondeman är något av en legend inom svenskt musikliv. Han är den som introducerade improvisationskonsten för orgel i Sverige i modern tid och han har fört den vidare till en stor del av dagens organister då han under 30 år var lärare på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm.

1965 segrade Bondeman i den prestigefyllda internationella improvisationstävlingen i Haarlem. Genom konserter i såväl Sverige som stora delar av Europa och USA har Anders Bondeman spridit sin improvisationskonst vidare. Åtskilliga är också de studenter som tagit del av hans kunskap under de drygt 30 år som Bondeman var lärare i improvisation vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Lika många år var han även organist i S:t Jacobs kyrka vid Kungsträdgården i Stockholm. Det är också vid detta magnifika instrument som Anders Bondeman har spelat in denna CD.
Skivan innehåller några av orgellitteraturens mest omtyckta verk, ett nutida spännande svenskt stycke och avslutningsvis nio improvisationer över B-A-C-H.

Inspelningen är gjord av ljudnestorn Bertil Alving.
Alving är en av Sveriges mest kända och välrenommerade inspelningstekniker och har gjort hundratals skivinspelningar, framför allt med kör- orgel- och kammarmusik. Många av dessa skivor har uppmärksammats runt hela världen för sin höga ljudkvalitet.

Skivan ges ut av Ictus Musikproduktion och distribueras av Naxos AB.