Sveriges Ingenjörer

Ny chans för arbetslösa civilingenjörer och civilekonomer

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2003 09:21 CEST

Arbetslösa ingenjörer och ekonomer får nu möjlighet att finna nya vägar till nya jobb. Karriärplanering och jobbsökning står på schemat när Civilingenjörsförbundet (CF) och Civilekonomerna i dag inleder ”Ny start i yrkeslivet”, ett pilotprojekt i samarbete med Newstart Nordic.

10 civilingenjörer och 10 civilekonomer ska ges stöd i personlig marknadsföring och lära sig hur man söker jobb på ett effektivt sätt. Projektet bygger på en strukturerad process där deltagaren får fundera, reflektera, undersöka och diskutera nya insikter om sig själv och sina framtida vägar i yrkeslivet.

Programmet i karriärplanering och jobbsökning är helt gratis för deltagarna och löper som ett tremånaders projekt på heltid där gruppaktiviteter varvas med individuell coachning. Den första kursen börjar i dag (15 oktober 2003) i Stockholm.

- Vår förhoppning är att kursen ska ge deltagaren en ökad självinsikt, säger Natasha Kavalic, ansvarig för projektet på CF. Det handlar till exempel om att kartlägga den egna profilen och kompetensen hos deltagaren, att få honom eller henne att fokusera på framtiden och ge en snabb och trygg väg till ett nytt arbete.

För mer information kontakta:
Natasha Kavalic, CF, 070-604 35 26
natasha.kavalic@cf.se

Alexander Beck, Civilekonomerna, 070-642 41 76
alexander.beck@civilekonomerna.se

Civilingenjörsförbundet (CF) samlar civil- och högskoleingenjörer i Sverige. Med sina dryga 95 000 medlemmar är CF det största förbundet inom akademikerorganisationen SACO.