ABB AB

Ny chef för ABB Power Systems i Sverige

Pressmeddelande   •   Jan 21, 2010 10:16 CET

Martin Gross, 50, blir ny chef för ABB:s division Power Systems i Sverige samt global affärsenhetschef för Grid Systems från den 1 maj 2010. Han ersätter Per Haugland som går i pension efter mer än 18 år inom företaget.

Martin Gross började på ABB år 1986 och han har från tidigare chefspositioner en bred internationell erfarenhet. Han är för närvarande regionchef för Nordamerika inom Power Systems och lokal divisionschef för Power Systems i USA. Martin Gross kommer att ha sin bas i Sverige och i rollen som lokal divisionschef ingår han i ledningsgruppen för svenska ABB.

”Jag ser verkligen fram emot mitt nya uppdrag och att flytta till Sverige. Jag känner väl till ABB:s svenska kraftverksamhet och det ska bli spännande att få arbeta tillsammans med människorna här”, säger Martin Gross.

”Kraftverksamheten i Sverige är ett av ABB-koncernens viktigaste områden och jag är glad att Martin Gross tar på sig den här rollen. Med sin långa erfarenhet kommer han att fortsätta att det framgångsrika arbetet inom kraftsidan”, säger Sten Jakobsson, vd för ABB Sverige. ”Jag vill också tacka Per Haugland för hans mångåriga och mycket goda insatser för ABB när han nu går i pension.”

Ledningen för ABB i Sverige består av följande personer:
Sten Jakobsson, vd för ABB Sverige
Johan Söderström, divisionschef Power Products
Per Haugland, divisionschef Power Systems (Martin Gross från och med den 1 maj 2010)
Per-Arne Forssander, divisionschef Discrete Automation and Motion
Anders Carlsson, divisionschef Low Voltage Products
Erik Oja, divisionschef Process Automation
Hans Eckerrot, chef för Service och sammanhållande för Svensk Marknad
Magnus Örnberg, finansdirektör
Lena Eliasson, personaldirektör
Gunnar Björkenor, chefjurist

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i runt 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare.
För mer information, kontakta:

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef