Riksdagen

Ny chef för Riksdagsförvaltningens administrativa kontor

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2003 16:57 CET

Per Bengtsson, 46, blir ny chef för riksdagsförvaltningens administrativa kontor. Det beslutade Riksdagsstyrelsen på onsdagen.

Riksdagens administrativa kontor utgör en del av riksdagsförvaltningen. Administrativa kontoret ska tillhandahålla resurser och stöd för riksdagens verksamhet i kammare, utskott, förvaltning och partikanslier. Kontorets verksamhet består av stabsenheterna: personal, ekonomi, juridik och administrativ ledamotsservice samt IT-avdelningen och avdelningen för intern service. Vid administrativa kontoret arbetar cirka 230 personer.

Per Bengtsson har lång erfarenhet från central statsförvaltning och från politikerledd organisation, inom flera av de områden som ingår i det administrativa kontorets ansvarsområden. Han har också erfarenhet av verksamhetsutveckling, den statliga budgetprocessen och av utredningsarbete.

Per Bengtsson, som har lång chefserfarenhet, leder idag ett projekt under socialministern. Han tillträder sin nya tjänst den 1 december 2003.

För mer information kontakta personalchefen Douglas Hertzberg tel 08-786 49 71

Peter Lindskog