Stora Enso AB

Ny chef för Stora Enso Asia Pacific

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2003 12:35 CEST

Markku Pentikäinen har utnämnts till Executive Vice President, Stora Enso Asia Pacific, fr o m 1 januari 2004. Han efterträder Seppo Hietanen som går i pension. Markku Pentikäinen kommer att ingå i Stora Ensos ledningsgrupp och rapportera till vice koncernchef Björn Hägglund. Han blir baserad i Shanghai, Kina.

Markku Pentikäinen (49) är för närvarande Senior Vice President, Imatra Bruk och Human Resources, produktområde Förpackningar. Han anställdes i koncernen 1979.

Juha Helkala (46) har utnämnts till General Manager för Imatra Bruk fr o m 1 oktober 2003 och efterträder därvid Markku Pentikäinen. Han kommer att vara baserad i Imatra och rapportera till Niilo Pöyhönen, Executive Vice President, division Konsumentkartong. Han anställdes i koncernen 1982.

Juha Helkala kvarstår dessutom som VD för Varenso.

För ytterligare information, v g kontakta:
Markku Pentikäinen, SVP, Imatra Bruk, tel +358 400 498 531
Juha Helkala, VD, Varenso, tel +358 2046 32609
Kari Vainio, EVP, Corporate Communications, tel +44 7799 348197

www.storaenso.com
www.storaenso.com/investors

Stora Enso är en integrerad skogsindustrikoncern med tillverkning av tryck- och finpapper, förpackningskartong och träprodukter. Inom dessa områden har koncernen en världsledande marknadsposition. Stora Ensos omsättning under 2002 uppgick till 12,8 miljarder EUR. Koncernen har cirka 42 500 anställda i mer än 40 länder på fem kontinenter och en årlig produktionskapacitet på 15 miljoner ton papper och kartong. Stora Ensos aktier är noterade i Helsingfors, Stockholm och New York. Stora Enso Oyj
FO-nummer 1039050-8