Awapatent

Ny chef för USA:s patentverk en glad nyhet för svenska teknikföretag

Pressmeddelande   •   Jul 10, 2009 13:56 CEST

2009-06-25

Vita huset har meddelat att de tänker nominera David J. Kappos, idag chef för IBM:s patent- och varumärkesportfölj, till ny chef för USA:s patentverk. Det innebär med stor sannolikhet att han får jobbet, vilket lär vara goda nyheter för svenska teknikföretag med USA som en central marknad. Det amerikanska patentverket brottas sedan flera år med stora problem såsom eftersläpningar och regelverk som inte är anpassade efter marknadens behov.

- Framförallt har Kappos tydligt tagit ställning för förändringar som skulle kunna korta handläggningstiden, göra patentsystemet mer transparent och gynna tydliga och lättöverskådliga patentansökningar. Dessutom är han nominerad med ett tydligt uppdrag att reformera det amerikanska patentsystemet och minska eftersläpningen, som kostar marknaden stora pengar, säger Fabian Edlund, senior patentkonsult och expert på amerikansk patenträtt hos Awapatent.

Det amerikanska patentverket har fått utstå allt starkare kritik de senaste åren för att behandlingen av patentansökningar har tagit alltför lång tid. I dagsläget är eftersläpningen 770 000 patentansökningar och handläggningstiden mycket lång, vilket skapar stor osäkerhet på marknaden under tiden patentansökningar väntar på behandling.

- Jag hoppas att Kappos kan utnyttja sina erfarenheter från industrin för att ge det amerikanska patentverket större förståelse för marknadens behov. Förhoppningsvis förstår han också att verkligheten för de flesta teknikföretag skiljer sig stort från IBM, som har en av världens absolut starkaste patentportföljer, säger Fabian Edlund.

USA är det land där svenska företag lämnar in flest patentansökningar, enligt den senast publicerade jämförbara statistiken. År 2007 lämnade svenska företag in 3 164 patentansökningar till amerikanska patentverket, jämfört med 2 733 hos Europapatentverket och 2 527 hos svenska Patent- och registreringsverket. De amerikanska siffrorna för 2008 är inte publicerade än.

För ytterligare information:
Fabian Edlund, senior patentkonsult, Awapatent AB, telefon: 031- 63 02 22, mobil: 0709- 71 32 57

Stefan Hjelmqwist, marknadschef, Awapatent AB, mobil 0708-86 87 97

Bilder och övrig pressinformation gällande Awapatent finns i Bildbanken.

Awapatent är ett av Europas ledande konsultföretag inom immaterialrätt. Vi hjälper våra kunder att göra affärer av sina idéer och innovationer genom att kombinera affärsförståelse med juridisk och teknisk expertis.

Vi har djup kompetens inom patentfrågor, design- och varumärkesskydd, marknadsrätt, tvister, avtal och riskanalyser. Våra kunder finns i hela världen och inkluderar bland annat ägarna till många av världens mest värdefulla varumärken och patentportföljer.

Awapatent grundades 1897 och ägs av en majoritet av våra över 300 anställda. Vi har tretton kontor i Sverige, Danmark och Tyskland och sedan den 1 januari 2009 är Danmarksbaserade Internationalt Patent-Bureau en del av Awapatent, vilket ger oss än större möjligheter att hantera de allra största och mest komplicerade uppdragen. Tillsammans omsatte vi 576 miljoner kronor år 2008.