Ving Sverige AB

Ny chef för Vings flygbolagThomas Cook Airlines Scandinavia

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2015 16:42 CET

Per Knudsen, 49, tillträder senast den 1 mars 2016 tjänsten som VD i Vings eget flygbolag, Thomas Cook Airlines Scandinavia, som är Nordens största charterflygbolag med cirka 1 100 anställda. Flygbolaget är en del av Thomas Cook Group Airlines, som består av tyska Condor samt engelska och belgiska Thomas Cook Airlines. Tillsammans utgör de fyra bolagen Europas elfte största flygbolag.

Per Knudsen anställdes på Vings danska systerbolags Spies finansavdelning 1992 och har sedan 1997 haft olika roller i Thomas Cook Northern Europe´s Group Finance-funktion, där bland andra svenska och norska Ving, danska Spies samt finska Tjäreborg ingår. Sedan 2013 har Per Knudsen varit finansdirektör (CFO) i Thomas Cook Northern Europe, som nyligen offentliggjorde ett rekordresultat på 1 234 miljoner svenska kronor.

2003 tog Per Knudsen en Executive MBA från Copenhagen Business School, CBS, och har sedan dess arbetat nära koncernledningen i utvecklingen av våra nordiska strategier och affärsmodeller.

Genom sin stora kunskap om både den nordiska resekoncern, där bla Ving ingår, och den nordiska resemarknaden kommer Per Knudsen att bidra till att ytterligare utveckla Thomas Cook Airlines Scandinavias strategi att bli Europas bästa flygbolag med fokus på sol- och badresmål. Per kommer att rapportera till Christoph Debus, koncernchef i Thomas Cook Group Airlines och Magnus Wikner, koncernchef förThomas Cook Northern Europe.

Per Knudsen övertar jobbet som VD efter Torben Østergaard, som enligt eget önskemål nu vill realisera sina egna resedrömmar tillsammans med familjen. Per Knudsen kommer även att ingå i gruppens Management Board.Torben Østergaard lämnar flygbolaget i ett gott ekonomiskt och materiellt tillstånd, som räkenskapsåret 2013-2014 hade ett överskott på 240 miljoner danska kronor före skatt. Det senaste året utökades flygflottan med sex nya A321-flyg. Under samma tid fick två A321-flyg samt fem A330-flyg med plats för vardera 322/396 platser, helt ny interiör.

Bild: Per Knudsen och Torben Østergaard

För ytterligare information kontakta: Per Knudsen, 0709 51 32 34 eller Torben Østergaard, +45 21459606.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.