Beriksson

Ny choklad till Chokladfestivalen del 3 av 3: Marou – Treasure Island, Vietnamresan fortsätter med nya smakupplevelser

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2013 08:00 CEST

Treasure Island heter på vietnamesiska Tan Phu Dong, vilket betyder ”den nya rikedomen i öst.” Detta syftar på det gröna och frodiga landskapet på ön som möjliggör inkomsterna från kakao och honung som är en viktig näring för öns invånare. På grund av att honungsbina är känsliga för bekämpningsmedel tvingas även kakaofarmarna vara ytterst restriktiva i sin användning av sådana och kakaon är därför i stort sett ekologiskt odlad. Treasure Island är en liten ö långt ute på den vietnamesiska landsbygden och den går endast att nå med båt. En båttur till Treasure Island är som att uppleva en tidsresa till ett svunnet Vietnam då livet på ön förblivit i det närmaste oförändrat under flera decennier. Mekongflodens stadiga rytm styr fortfarande vardagen för öns bönder och motortrafiken på öns vägar är forfarande nästintill obefintlig.

Treasure Island ligger i utloppet där den mäktiga floden ansluter till Sydkinesiska havet. Mekongdeltats vatten är bräckt och på grund av de kraftiga tidvattensvariationerna når det salthaltiga flodvattnet stundtals kakaoträdens rötter och hjälper därigenom till att skapa den säregna och karaktärsfulla kakaosmaken.

Eftersom man till denna choklad endast använder bönor från odlingarna på Treasure Island kallar man chokladen för Single origin, det vill säga ”från ett och samma ursprung”. I en Single origin-choklad får man uppleva hur kakaoträdens odlingsmiljö ger bönorna helt unika smakkaraktärer som skiner igenom i den färdiga chokladen.

Treasure Island 3/4 har en ytterst välbalanserad smak – mild men ändå fyllig med tydlig nötighet och viss sälta. Den mörka chokladen benämns 3/4 eftersom den innehåller 75 % kakaohalt. Marous chokladmakare är stolta över att göra choklad som endast innehåller kakao och rörsocker, då detta lyfter fram kvaliteten i de vietnamesiska råvarorna. Missa inte att smaka på världsnyheten Treasure Island på vår chokladprovning under Göteborgs chokladfestival. Marou Treasure Island väger 80 gram och kostar i butik mellan 59-79 kronor.

Ladda ned bilder på: www.dropbox.com/sh/i4g1gk4ciqucgr7/DDg-EGee6C läs mer på beriksson.net/vara-varumarken/marou Om du undrar något mejla till markus@beriksson.net eller ring mig på tel: +46703883534

Beriksson är ett västsvenskt familjeföretag med säte i Trollhättan. Vi importerar och distribuerar gourmetprodukter från Italien, Frankrike, Ecuador, Schweiz, England och Vietnam och vi distribuerar även lokala svenska produkter. Vi levererar noga utvalda gourmetprodukter från områden där de mest delikata råvarorna odlas och kunskapen att förädla dem är stor.