Åsa Kax design AB

NY DIY-KOLLEKTION – CRAFT MY DRAFT BY ÅSA KAX

Pressmeddelande   •   Okt 10, 2012 09:22 CEST

Kollektionen Craft my draft by Åsa Kax handlar om att göra själv, att handarbete varken måste vara perfekt eller svårt. Den handlar om det intressanta och hållbara med saker som har fler funktioner. Och om den hemtrevnad som den egna handens arbete kan skapa. Den handlar om kreativitet och “craft my draft”. Mina saker kan du göra något av, eller inte, och du kan lägga till din personliga stil – din farmors gamla vävda band till flaggspelen, jeanskant till äggkudden...

Kollektionen består av två kökshanddukar (som kan bli flaggspel respektive kudde), två affischer (som kan bli flaggspel), tavelramar i papper att göra själv och en Lucia-affisch (som kan bli ett Luciatåg i form av små pappersdockor i japansk kokeshi-stil). Hela kollektionen tillverkas i Sverige. Pappersprodukterna trycks på obestruket papper. Kökshanddukarna är i halvlinne.

Kollektionen visas “live” för första gången på Hem&Villa-mässan 11–14 oktober. Jag är på plats på tors kl 10–14 och fre 14–18 i Nordic Design Collectives monter A04:27. Kom förbi så visar jag kollek-tionen!

Från och med idag finns kollektionen att köpa på nordicdesigncollective.se.

Priser i butik
Kökshanddukar 50 x 70 cm: 160 kr
Affischer 50 x 70 cm: 330 kr
Tavelramar i papper A3: 120 kr
Luciatåg A3: 120 kr

Inspiration till mönstren kommer från vackra korsstygnsbroderier från förr och blommorna är både minnen från Japan och inspiration från min favoritstil art nouveau.

Jag lever och andas design i olika former och material. Jag jobbar just nu med textil, plywood och allra käraste papper. Tillsammans med min syster har jag även skapat barnklädesmärket EmyLittle.

Hör av dig till mig för mer information och högupplösta pressbilder:
Åsa Kax, tel 070-778 73 85, asa@kaxdesign.se

www.kaxdesign.se

Åsa Kax is a Swedish designer and copywriter. Amongst her work you find logotypes, identity manuals, allover prints for textiles, visual concepts, design of garment for children and accessories, house decor, styling, DIY-projects, catalouges, season greeting cards, news letters, webbdesign and informative texts as well as slogans. In October 2012 she launches her new collection Craft my draft by Åsa Kax. Her main inspirations are art nouveau, arts and crafts, art deco, bauhaus and functionalism. The studio in Stockholm is the center of her creative work.