Sveriges Universitetslärarförbund, SULF

Ny dom i Kammarrätten: Utländska doktorander fick rätt till svenskt barnbidrag

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2008 11:04 CEST

Enligt en ny dom från Kammarrätten i Stockholm har utländska doktorander rätt till svenskt barnbidrag. Sveriges universitetslärarförbund, SULF, har företrätt en medlem i frågan mot Försäkringskassan.

- Det är en mycket viktig dom för utländska doktorander. Domen gäller också rätten till exempelvis bostadsbidrag och föräldrapenning på lägst- och grundnivå, säger SULF:s ombudsman Robert Andersson.

- Jag är mycket glad och tacksam att jag fått hjälp av facket i det här ärendet, säger ryske doktoranden Artem Kashubin om Kammarrättens dom.

Domen gäller utländska doktorander som kommer till Sverige och innehar anställning som doktorand samt deras medföljande familjemedlemmar. Under drygt ett år har SULF arbetat med frågan genom att företräda medlemmar mot Försäkringskassan. Försäkringskassan har fattat olika beslut i flera liknande ärenden de senaste åren. I det fall Kammarrätten nu avgjort gick också Länsrätten i Uppsala i våras på Försäkringskassans linje, men vid prövningen i Kammarrätten medgav Försäkringskassan bifall till överklagandet efter att myndighetens processjurister gått igenom fallet. Därigenom blir domen vägledande för den fortsatta tillämpningen.

- Det är mycket glädjande att våra berörda medlemmar nu äntligen har fått sina rättigheter tillgodosedda. Vi har sedan de första fallen dök upp hos oss under våren 2007 varit helt övertygade om att vi gjort en korrekt tolkning av regelverket när vi hävdat att barnbidrag skall utgå till våra berörda medlemmar. Samtidigt misstänker vi att vi bara sett toppen på isberget. Det finns säkert många som inte fått de ersättningar man borde fått. Vi har också fått signaler om att Försäkringskassan krävt tillbaka ersättningar som man ansett utgått felaktigt. Tyvärr rör sig detta om en grupp som av naturliga skäl inte känner till hur det svenska systemet fungerar och som därför kan ha missat att driva sin sak vidare eller att höra av sig till oss trots all kraft vi lagt ner på att informera om frågan. Dessutom kan många av de drabbade redan kan ha lämnat Sverige säger Robert Andersson.

Om du vill ta del av Kammarrättens dom, kontakta Ulrika Herstedt.

Kommentarer:
SULF:s ombudsman Robert Andersson, 070-796 36 27
SULF:s medlem, doktorand Artem Kashubin, 073-262 02 04

Bilder:

Högupplöst foto på Robert Andersson finns att ladda ner här.

Presskontakt:

Ulrika Herstedt, 070-796 36 30, e-post

Pressrum: Besök gärna vårt pressrum.

SULF, Sveriges universitetslärarförbund företräder ca 20 000 universitetslärare, forskare och doktorander. http://www.sulf.se