oddapp

Ny e-bok: SKÄRGÅRDSBAGERIER besöker bagerier i fem skärgårdar

Pressmeddelande   •   Maj 20, 2014 08:15 CEST

Bagerier + skärgård = sant i nya e-boken

SKÄRGÅRDSBAGERIER - recept & vägvisare

Följ med på en resa längs Sveriges kust till fem skärgårdar och tjugotre bagerier. Resan går från Bohusläns och Blekinges skärgårdar via de småländska och östgötska skärgårdarna för att avslutas i Stockholms skärgård.

Författaren och fotografen Pippi Engstedt visar hemliga vägar till små bagerier på öar i havsbandet, men besöker även välkända bagerier som Bergs på Marstrand och Sandhamnsbageriet. Vissa bagerier bakar sju sorters kakor som i alla tider, andra har nybyggda ved- och stenugnar där surdegsbröd gräddas. Dessutom delar bagarna med sig av sina favoritrecept, så fram med mjölet och smöret och pröva att baka Runmaröbröd, Harstenas hallonpajer och Hasslös Napoleonhattar.

En enkel mobilguide med GPS-kopplade kartor finns att ladda ner gratis via App Store och Google Play. Bagerierna finns även med i Oddapps mobilguide GÅRDSBUTIKER 2014 för iPhone, iPad och Android. Skärgårdsbagerier finns också som pappersbok (2011).

E-bokfakta:

Text, foto, form: Pippi Engstedt
Storlek: 160 sidor
Cirkapris: 45 kr
ISBN: 9789198147605
Utgivning: maj 2014
Rec.ex beställs på info@oddapp.se
Oddapp förlags hemsida: www.oddapp.se

Pippi Engstedt har tidigare gett ut guideböckerna Älskade träd, Utposter: svenska fyrplatser med logi, Kloster: vistelser i stilla rum och Vandrarhem vid vatten. Älskade träd kommer som snart också som e-bok.

Oddapp förlag - appar&poddar&böcker producerar appar (till iPhone, iPad och Android), poddradio och guideböcker. Hemsida: www.oddapp.se

Oddapp har i flera år producerat apparna "Gårdsbutiker", "Vandrarhem" och "Konstrundan". Poddradioserien "Gårdspodden" kan lyssnas till i Gårdsbutiksappen, på iTunes och på Oddapps hemsida. Oddapp har tidigare gett ut pappersböckerna "Skärgårdsbagerier - vägvisare & recept" och "Älskade träd - 33 arboreta, en rad alléer & andra fina träd", vilka 2014 även släpps i uppdaterad form som e-böcker.

Oddapp är en del av Edström & Engstedt AB, som ägs av Pippi Engstedt (förläggare, författare, fotograf & radioproducent) och Calle Edström (förläggare, ljudläggare, apputvecklare & formgivare).

Pippi och Calle bor och arbetar i Gamla Stan i Stockholm och i Stora Forsa vid norra Vättern. De har sönerna Castor och Hector och blandrashunden Sockan.