Bona

Ny fabrik för UV-lackstillverkning invigd i Kina

Pressmeddelande   •   Jun 23, 2006 09:44 CEST

Den 13 juni invigde det Malmöbaserade företaget Bona, sin fabrik för UV-lackstillverkning i Kina med pompa och ståt. Den nya fabriken ligger i Dalian i norra Kina – en region där många trägolvstillverkare är samlade. Bona, som även tillverkar konventionella lacker, slipmaskiner, slipmaterial och limmer för trägolv, vill med sin produktionsenhet i Kina säkerställa snabb produktion och omedelbar leverans till kunderna i denna region samt i övriga Asien.

– Det här är en stor dag för Bona. Med vår nya produktionsanläggning i Dalian hoppas vi kunna stärka våra relationer med våra kinesiska och asiatiska partners, men också etablera nya affärsförbindelser, sa Kerstin Lindell, VD och koncernchef för Bona, i sitt invigningstal.

Ett stort antal inbjudna kunder fanns på plats när fabriken invigdes, och närvarande var också Deputy Director i Dalian, Wang Yan Hui.

– Tillsammans med SKF och IKEA är Bona en del av svensk högteknologisk industri som tar till vara på de goda investeringsmöjligheterna och den idealiska logistiska lokaliseringen i Dalian och visar stark tro på regionens tillväxt, sa Wang Yan Hui i sitt tal.

– Marknaden i Asien och Kina har ökat de senaste åren, berättar Kerstin Lindell. Med vår nya fabrik och tekniska center kommer vi att ha en bra bas för att expandera verksamheten i Asien med förbättrad logistik och leveranstid.

Redan 2004 etablerade sig Bonas division för industrilacker, Division Industrial Coating, i Kina för att på plats kunna tillhandahålla service till parkettgolvstillverkare. I samband med den nya produktionen i Dalian, flyttar huvuddelen av Division Industrial Coatings asiatiska verksamhet hit. Divisionen har också kontor i Beijing och i Shanghai.

– Fabriken i Kina kommer också att vara ett effektiv tekniskt center för att testa och utveckla kundernas system, berättar Paul Spångberg, chef för Division Industrial Coating på Bona. Anläggningen består av totalt 2 000 kvadratmeter som inkluderar produktion, lager och tekniskt center och har en produktionskapacitet på 5 000 ton.