ExpanderaMera

Ny fantastisk kvinna som förebild för byggarna

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2014 12:42 CEST

Emmelie Renlund- årets Isabellestipendiat 2014

Vinnaren av årets Isabellestipendie, som för fjärde året i rad delas ut till en av Sveriges bästa kvinnliga hantverkare, är 25-åriga Emmelie Renlund, byggnadsarbetare från Umeå. Emmelie har arbetat i branschen i fem år, hon brinner för att öka jämställdheten i byggbranschen och motivera fler kvinnor att söka sig till hantverkaryrken.

Initiativtagare till Isabellestipendiet, som delades ut för första gången 2011, är inredningsprofilen och programledaren Isabelle McAllister. Byggbemanningsföretaget ExpanderaMera har valt att sponsra stipendiet för fjärde året i rad. Den 2 oktober tar Emmelie Renlund emot priset på Hem & Villamässan på Stockholmsmässan i Älvsjö.  Hon tilldelas 20 000 kr, en resa till och hotellnatt i Stockholm samt verktyg och färg.

Aktiv i Byggnads kvinnliga nätverk

Emmelie Renlund sitter i arbetsgruppen för NÄTA, fackförbundet Byggnads kvinnliga nätverk och har även blivit invald som ungdomsrepresentant i Byggnads förbundsstyrelse, där hon blev unik som förbundsstyrelsens första kvinnliga byggnadsarbetare. Hon har bland annat fått igenom en motion på Byggnads kongress om att det ska finnas jämställdhetsansvariga i samtliga regioner i Sverige.

–Jag har många idéer kring hur vi kan öka antalet kvinnliga hantverkare. Genom att göra det mer normaliserat att som tjej välja byggbranschen, till exempel utbilda studie- och yrkesvägledare kring att tjejer också kan välja byggprogrammet och inte avråda dem från det. Jag tycker också att kvinnliga byggnadsarbetare bör får komma ut till högstadieelever och prata om byggbranschen så tjejer i den åldern får se att det är ett möjligt val. Många tjejer väljer att utbilda sig till målare, men jag vill visa att de lika gärna kan bli snickare, betongarbetare eller murare, säger Emmelie Renlund, som sedan fem år tillbaks arbetar på OF Bygg i Umeå.

Stöttar och peppar andra kvinnliga hantverkare

Tre olika personer valde att nominera henne till årets Isabellestipendium. Hon betraktar stipendiet som en bekräftelse på att hennes engagemang bidrar till att öka den kvinnliga representationen i byggbranschen.

–Hantverkarjobbet är jätteroligt, jag trivs verkligen bra, men som kvinna kan det vara bra att ha en kontaktperson att ringa om man behöver stöd och hjälp. Medlemmarna i Byggnads kvinnliga nätverk är bra på att stötta och peppa varandra, det arbetet vill jag utveckla framöver. Det är viktigt att visa upp och lyfta fram de duktiga och drivna kvinnliga hantverkare som finns runtom i Sverige, jag hoppas att det kan få fler kvinnor att betrakta byggbranschen som en intressant framtidsbransch, säger Emmelie Renlund.

För mer information om Isabellestipendiet och ExpanderaMeras medverkan, kontakta vd Jessica Löfström:

jessica.lofstrom@expanderamera.se, 070-7748758

Fakta om ExpanderaMera:ExpanderaMera är Sveriges största bemanningsföretag inom bygg- och anläggningsbranschen. Vi erbjuder små, medelstora och stora byggbolag ökad flexibilitet genom att hitta kostnadseffektiva lösningar inom rekrytering och bemanning. Genom mångårig erfarenhet av byggbranschen har vi den kunskap och det nätverk som krävs för att snabbt och effektivt kunna erbjuda våra kunder kompetent personal på såväl kollektiv- som tjänstemannasidan. ExpanderaMera hyr ut och rekryterar personal inom yrken som: snickare, betongarbetare, byggnadsarbetare, träarbetare, hantverkare, byggtjänstemän, byggnadsingenjörer, byggchefer.