AMF

Ny fastighetschef till AMF Pension

Pressmeddelande   •   Mar 28, 2006 11:18 CEST

Mats Hederos har utsetts till ny fastighetschef i AMF Pension. Mats Hederos kommer närmast från AP Fastigheter där han varit ansvarig för affärsområdet Placeringar.

Mats Hederos efterträder Tom Jensen som går i pension den 30 april efter att bland annat ha arbetat 15 år i AMF Pension.

- Vi har letat efter någon som kan leda den nya strategin för AMF Pension där fastigheter är en växande andel av den totala portföljen samtidigt som fastighetsinriktningen breddas. Mats Hederos motsvarar utan tvekan den kravbeskrivningen och vi ser fram emot att få arbeta med
honom i framtiden, säger Sarah McPhee, chef för kapitalförvaltningen i AMF Pension.

AMF Pension äger ett fastighetsbestånd som uppgår till cirka 16 miljarder kronor och som i huvudsak består av kontorsfastigheter i Stockholm. AMF Pension har nyligen antagit en ny fastighetsstrategi där fastigheter är en växande andel av portföljen och målet är att utöver nuvarande kommersiella kontorsfastigheter även investera i bostäder och köpcentra.

Den nya fastighetsstrategin är framtagen av Tom Jensen, som även genomfört en framgångsrik omorganisering av fastighetsavdelningen inom AMF Pension.

Mats Hederos har suttit i ledningsgruppen för AP fastigheter med ansvar för köp och försäljningar sedan 2003. Tidigare arbetade han 11 år inom Corporate Finance på Enskilda Securities där han var ansvarig fastighetsrelaterade transaktioner.

- AMF Pension har ett välskött fastighetsbestånd och en intressant förvärvsstrategi. Det blir spännande och utmanande att utveckla det beståndet, säger Mats Hederos.

Mats Hederos tillträder tjänsten som fastighetschef den 18 april.

För ytterligare frågor, kontakta Conny Johanson, Chef Information
070-216 23 16.

AMF Pension är ett pensionsbolag, grundat 1973, som ägs av Svenskt
Näringsliv och LO gemensamt. AMF Pension är ett aktiebolag som drivs
enligt ömsesidiga principer, dvs allt överskott går till spararna. AMF
Pension agerar som prispressare på den svenska pensionsmarknaden.