Film i Väst AB

Ny film av Thomas Vinterberg

Pressmeddelande   •   Nov 02, 2011 15:22 CET

Nu på fredag startar inspelningen av Jakten i regi av Thomas Vinterberg. Filmen produceras av Zentropa och Film i Väst är samproducent. I huvudrollen syns den danske stjärnskådespelaren Mads Mikkelsen.

Jakten är en obehaglig skildring av hur lögn blir till sanning - en modern saga om häxjakt, orättvisa, skuld och förlåtelse. Den handlar om 40-årige Lucas (Mads Mikkelsen) som bor i ett litet danskt samhälle och äntligen håller på att få ordning på sitt liv. Efter en tuff skilsmässa har han hittat en ny kärlek, ett nytt jobb och är på god väg att återfå en bra relation till son tonårige son Marcus. Men något går snett. Inte mycket. Bara en liten tillfällig lögn. Och medan snön faller och juleljusen tänds sprider sig lögnen omärkligt som ett virus.

Inspelningarna sker under sju veckor på Själland i Danmark och filmen väntas få premiär i slutet av 2012. Producenter är Sisse Graum Jørgensen och Morgen Kaufmann.

Film i Väst skapar förutsättningar för filmproduktion genom att bidra till finansieringen av filmprojekt. Investeringen i den enskilda filmen gör Film i Väst till samproducent och delägare och i dag är Film i Väst en av de mest framgångsrika regionala filmfonderna i vår del av världen.

Film i Väst i korta drag
Ägs av Västra Götalandsregionen
Omsättning: ca 95,5 MSEK (2010)
Uppdragsgivare är Västra Götalandsregionens regionala utvecklingsnämnd och Västra Götalandsregionens kulturnämnd.