Gothia Cup

Ny finalarena för Gothia Cup!

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2013 16:57 CEST

I år bygger vi en egen arena på Heden – Gothia Arena. En helt ny centralarena i turneringens hjärta, mitt i Göteborg, där man kan se fotboll från världens alla hörn när Gothia World Youth Cup spelas i Göteborg i juli.

Den 19-20 juli spelas finalerna i Gothia Cup 2013. I 13 glödheta matcher gör 26 lag upp om de åtråvärda titlarna. Finalerna kommer i år att spelas på Gothia Arena. En temporär arena för 14 000 åskådare som kommer byggas upp mitt i turneringens hjärta på Heden.

Arenan kommer stå färdig innan turneringen startar och används under turneringens alla sex speldagar. Totalt kommer 58 matcher att spelas på den nya arenan.

Då Gamla Ullevi är upptagen av det då pågående Europamästerskapet för damer och Robbie Williams spelar på Ullevi stod Gothia Cup utan finalarena. Då krävdes en ny lösning.

- En stor arena på Heden, som är hjärtat av Gothia Cup, kommer ge fler personer möjligheten att följa Gothia Cup på plats, säger Gothia Cups turneringsledare Lena Rönnefors.

- Den nya Gothia Arena skapar en bättre inramning av turneringen. Ett nytt Center Court. Här kommer alla som vill kunna följa turneringen direkt på plats. Under finaldagarna skapas en fantastisk stämning då vi förhoppningsvis fyller arenan.

Som vanligt kommer Viasat direktsända Gothia Cup. Totalt kommer det att sändas ca. 40 timmar från den nya arenan. Den 17-18 juli sänds det rafflande slutspelet och den 19-20 juli de 13 finalerna.

Frågor besvaras av turneringsledare Lena Rönnefors 0707-88 71 10.

Gothia Cup är världens största och mest internationella fotbollsturnering för barn och ungdomar och spelas varje år i Göteborg och i angränsande kommuner. Gothia Cup arrangerades första gången 1975 och i år deltar över 35 000 spelare i 1625 lag från 80 olika nationer från hela världen. 2010 utnämndes Gothia Cup av Handelskammaren till en av de 12 största svenska ledarskapsbedrifterna i modern tid. 2012 tilldelades Gothia Cup Schenkers logistikpris för sin eventlogistik under turneringen. SKF är huvudpartner till Gothia Cup sedan 2007.