FORES

Ny FORES-antologi: Somalisvenskars egna berättelser om integration.

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2013 07:30 CET

I dag presenterar FORES antologin “Somalier i Sverige - mellan förtvivlan och hopp”. Vid presentationen deltar de somalisvenska författarna och integrationsminister Erik Ullenhag kommenterar. Författarna blandar personliga vittnesmål med rekommendationer till svenska myndigheter, politiker och andra somalisvenskar. Boken vill svara på frågan om vad som krävs för att tillsammans åstadkomma en lyckad etablering av somaliska migranter i Sverige.

Antologin beskriver två sidor av somalisk invandring till Sverige. Den ena är baserad på intervjuer med somalier som väntar på att få återförenas med sina familjer i Sverige. Den andra delen är skriven av somalisvenskar som redan etablerat sig i landet. Boken markerar ett nytt och inkluderande perspektiv i den svenska samhällsdebatten.

- Trots att en relativt stor del svenskar har rötter i Somalia kommer de sällan till tals själva. Det är vanligare att man pratar om gruppen än att man faktiskt lyssnar på vad de har att säga om sin egen situation, säger Karin Zelano, chef FORES migrationsprogram.

FORES har i flera tidigare studier uppmärksammat integrationen av somalisvenskar: I “Lyckad invandring” skriver Benny Carlson om den framgångsrika somaliska diasporan i Minnesota, och i “Företagarnas flykt” uppmärksammas hur somalisvenskar efter tiotals år i Sverige väljer att emigrera till Storbritannien eftersom man tror sig ha större chans att lyckas där.

FORES nya antologi “Somalier i Sverige - mellan förtvivlan och hopp” tar nu ytterligare steg mot att förstå och utveckla möjligheterna för somalier att känna sig hemma och rota sig i Sverige. Boken är unik genom att vara skriven av somalisvenskar själva och för att den ger konkreta råd till den somalisvenska gruppen, somaliska diasporan utanför Sverige och svenska myndigheter och politiker om hur situationen kan förbättras.

- Kombinationen av forskning och självbiografiska berättelser gör antologin relevant både för det svenska samhället och för somalier i färd med att etablera sig i Sverige, avslutar Karin Zelano.

Antologin “Somalier i Sverige - mellan förtvivlan och hopp” lanseras av FORES den 5 februari. Redaktörerna Benny Carlson och Abdi-Noor Mohamed finns på plats tillsammans med bokens övriga författare och integrationsminister Erik Ullenhag för att kommentera boken och frågorna den väcker.

Om seminariet:
Datum: Tisdag den 5 februari
Plats: FORES, Bellmansgatan 10, 118 20 Stockholm
Tid: 08.30- 09.30 (Frukost serveras från 08:00)

Presskontakt:
Karin Zelano, chef FORES migrationsprogram