OLIKA

Ny fotbollsfond lanseras under historiskt OS

Pressmeddelande   •   Aug 19, 2016 17:32 CEST

Ny fotbollsfond lanseras under historiskt OS

Oavsett hur det går i kväll har Svenska Damlandslaget gjort en historisk insats. Övertygade om att den kan upprepas med framtidens fotbollsstjärnor vill OLIKA bida på det sätt vi kan och lanserar OLIKA FOTBOLLSFOND för att stötta unga tjejer.

Inte fair play

Det är inte fair play inom fotbollen som det ser ut nu, det handlar om allt från löner, prispengar, träningstider och förutsättningar. Det vill OLIKA ändra på.

"Det är ofta en skev fördelning när det gäller resurser, för att varken föreningar eller sponsorer tenderar att satsa lika mycket på kvinnors och flickors fotoboll. Så varje initiativ som möjliggör nya inkomstkällor är viktiga för sportens utveckling", säger sportjournalisten Anja Gatu som skrivit böckerna om Kosovare Asllani och Therese Sjögran.

"En fond bidrar också till att skapa uppmärksamhet kring en viktig fråga, den bristande jämställdheten", fortsätter Anja Gatu."Och nu har vi sett hur bra det kan gå, trots att vi inte satsar lika mycket på damerna som på herrarna - tänk om vi hade gjort det; hur många OS-guld skulle vi då ha?"

Mer info om boken!

44 000 kronor i potten

OLIKAs serie Fotbollsstjärnor som är inspirerade av riktiga fotbollsstjärnor som Asllani, Sjögran, Charlotte Rohlin och Marta Vieira da Silva ger inte bara unga förebilder utan blir en del av OLIKA FOTBOLLSFOND.

"Vi skänker vi 3 kronor för varje såld bok",säger Marie Tomičić på OLIKA."Det känns bra att göra något riktigt konkret åt den orättvisa som råder inom fotbollen."

---

Det ger en grundpott på 44 000 kronor i fonden, eftersom mer än 14 000 böcker sålts av de nuvarande sju titlarna som kommit ut. Fonden kommer att kunna stötta både enskilda spelare, ledare och fotbollslag eller organisationer som jobbar med unga tjejers fotboll.

"Nu räknar vi med att fler företag vill bidra till fonden eftersom så många säger att de vill bidra till jämställdhet. Om vi som litet företag kan, så kan alla",säger Marie Tomičić. "Det här ger en möjlighet att inte bara prata, utan faktiskt vara en del av en positiv förändring."

DET HÄR ÄR INTE FAIR PLAY:

>Ca 1 av 5 kronor går till damfotbollen.

>Mindre än 1 procent av prispengarna inom Champions League går till damfotbollen.

>Spelarna i damallsvenskan tjänar en sjundedel av herrarnas löner.

För mer information kontakta Marie Tomičić på 0708 622 808 eller Karin Salmson på 0733 38 24 27.

---

OLIKA FOTBOLLSFONDs syfte är att bidra med ekonomiskt stöd med målet att: få fler tjejer att spela fotboll, att fortsätta spela fotboll och att kunna leva på sin sport på jämställda villkor.

OLIKAs serie Fotbollsstjärnor är skrivna av sportjournalister som Jennifer Wegerup och Anja Gatu och skapades eftersom en halv miljon tjejer som spelar fotboll i princip saknade böcker som speglar dem och deras passion.

OLIKA jobbar också med fotboll och läsning i projektet Läskickar! som kombinerar fotboll och läsning, drivs med stöd av Kulturrådet.

OLIKA förlag - böcker ut & in

- ut med stereotyper - in med möjligheter

www.olika.nu