Relate

Ny framgångspodd för relationer - brilliant!

Pressmeddelande   •   Aug 01, 2019 09:40 CEST

Det pratas mycket om hur vi når framgång karriärmässigt, men hur når vi framgång i våra relationer? Det ska Elin Ribjer utforska i den nylanserade podcasten Så kan det gå.

Konsten att skapa givande, sunda och meningsfulla relationer, till både sig själv och andra, är något som vi på egen hand förväntas lära oss bara genom att leva. Svenskar spenderar mer än någonsin på självhjälpsböcker och 50% av alla äktenskap slutar i skilsmässa. Varför är det så?

Elin Ribjer är 26 år gammal och är idag lyckligt bosatt i Stockholm med sin sambo. Men vägen dit var inte självklar. Under flera år levde Elin i en destruktiv relation som successivt bröt ner henne. Nu vill Elin inspirera andra genom att sprida kunskapen hon saknat.

- Som 14-åring ingick jag ett förhållande som skulle komma att isolera mig genom psykisk misshandel och kontroll. Relationen varade i närmare åtta år och i efterhand har jag undrat hur det var möjligt för mig att fastna i en relation som var så uppenbart fel. Min podcast - Så kan det gå - är ett försök att sprida kunskap och inspiration kring sunda och osunda relationer, något som vi sällan pratar om, berättar Elin.

Namnet Så Kan Det Gå syftar till att inte fastna i det som varit, utan istället fokusera på varje möjlighet vi har att förbättra och fördjupa våra relationer framåt. I podden intervjuas därför kända profiler, experter och psykologer i jakten på vad som skapar hälsosamma och hållbara relationer som får dig att växa och må bra. Från första augusti släpps ett nytt avsnitt varje torsdag.

Podden presenteras i samarbete med Relate, en startup som genom sin app vill ge ett verktyg till personer att utveckla och fördjupa sina relationer.

- Vi lever i en tid där vi blir mer och mer teknologiskt uppkopplade, men samtidigt mer emotionellt bortkopplade. Vi har aldrig haft så många vänner som nu, samtidigt som vi aldrig känt oss så ensamma. Vi hoppas att folk genom Elins podcast ska stanna upp och reflektera över vad som egentligen är viktigt i en relation, istället för att swipa vidare så snart något skaver, säger Relates medgrundare Philip Jonzon Jarl.

_______

Läs mer om Elin, podden och samarbetet med Relate på www.sakandetga.se

Hör podden: https://open.spotify.com/show/2Je2z0YOxx4NwRi2sFBLmn

Kontakta Elin Ribjer via: 072-04 777 14, elin.sakandetga@gmail.com

Relate grundades av värderingsdrivna entreprenörer och finansiärer för att utmana det ytliga dejtandet, och istället skapa mer genuina och meningsfulla möten. Deras värderingskartläggning kommer från systerbolaget SelfLeaders vars metoder har används av fler än 42 000 ledare och medarbetare i näringslivet samt på lärosäten som KTH, Handelshögskolan i Stockholm och Harvard University. Relate finansieras av: Stefan Krook (GoodCause & Kivra), Karl-Johan Persson (H&M), Daniel Pilotti (Ryska Posten) och Tomas Björkman (Stiftelsen Ekskäret).