Wineworld

Ny Fyndbox i april - Falernia syrah, carmenere, cabernet

Pressmeddelande   •   Mar 30, 2012 09:03 CEST

Den 2 april lanseras Falernia syrah, carmenere, cabernet, 3 liters box, i alla drygt 400 Systembolagsbutiker. Vinet kommer från Coquimbo i norra Chile – ett område som på senare tid rönt stor uppmärksamhet framförallt för sina peppriga och Rhône-lika syrahviner.

Artikel 6024
Falernia syrah, carmenere, cabernet 3 liters box
199 kronor
Lanseras 2 april i alla Systembolagets butiker

Viña Falernia ligger i Elqui Valley mellan La Serena och Vicuña, drygt 50 mil norr om Santiago. I dagläget är det Chiles nordligaste vinregion och det räknas som ett sval-klimats område.  Ursprunget för boxen är Coquimbo, som inrymmer Elqui. Vinmakare är Giorgio Flessati, en norditalienare som tillsammans med sin chilenske kusin står bakom Viña Falernia. I en närmast ökenlik natur har de med hjälp av konstbevattning lyckats etablera vingårdar som ger ett helt eget uttryck präglat av många soltimmar i kombination med svala nätter och karga förhållanden. Druvorna skördas för hand i vingårdar som ligger ca 600 meter över havet. Falernia syrah, carmenere, cabernet har en väldigt typisk pepprighet i kombination med en sammetslik struktur med söt fin frukt, hallon, björnbär och kaffe. Vinet har fått Bästa köp! av AlltomVin och Superfynd! av Dina Viner.

Wineworld är en ung och framgångsrik vinimportör på den Svenska marknaden. Vi som arbetar i företaget har världens alla vinländer som arbetsfält med samma uppdrag: att hitta ett vin som har den kvalitet, prisvärdhet och potential att det kan bli en storsäljare i Sverige.

Wineworld AB ingår i holdingbolaget Vingruppen i Norden AB där vinimportörer som Vinunic AB, The Wineagency AB och Vinovum AB även återfinns.