LSU - Sveriges ungdomsorganisationer

Ny Generalsekreterare till LSU – Sveriges ungdomsorganisationer

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2016 23:05 CEST

Sedan den 12 september har LSU – Sveriges ungdomsorganisationer en ny Generalsekreterare! ”Fokus ligger på organisation och stabilitet. Har vi en hållbar organisation där människor mår bra och kan utvecklas så har vi också de bästa förutsättningarna för att stärka hela ungdomsrörelsen.” - Jonas Edgren

Med bred bakgrund inom det ideella och arbete med unga kliver Jonas Edgren in som ny Generalsekreterare för LSU – Sveriges ungdomsorganisationer. Jonas har bland annat historia som ungdomsdelegat för Röda korsets ungdomsförbund i Etiopien, flerårig erfarenhet av att driva projektfinansierad verksamhet, haft riktade politiska uppdrag för unga i kommunal verksamhet och arbetat som producent för Cirkus Cirkörs utbildningsverksamhet. Nu går han direkt från sin position som chef på Studieförbundet Bilda, till att axla rollen som generalsekreterare på LSU.

”Vi är taggade inför framtiden med fokus på stärkande av våra medlemsorganisationer och ungdomsrörelsen. Ett hållbart samhälle formas genom hållbara organisationer som i sin tur formas av hållbart engagemang. Jonas ledarskap möjliggör en sådan förändring.” säger Rosaline Marbinah, vice ordförande LSU.

Under hösten kliver även LSU:s två sittande vice ordförande Rosaline Marbinah och Hannah Kroksson in och tar ett större ansvar i LSU:s styrelse. De blir nu ett ännu starkare stöd för resten av organisationen i och med vår ordförande Rebecka Prentells tillfälliga sjukskrivning.

“Vi har påbörjat en intensiv höst och tillsammans driver vi arbetet med och för en stark ungdomsrörelse. Ungdomsrörelsen är viktig för demokratin. Jonas är ett strategiskt tillskott till vår organisation och kommer in med perfekt timing i LSU:s utveckling. Det känns bra att ha ett så otroligt kompetent och starkt team.” säger Hannah Kroksson, vice ordförande LSU

Jonas Edgren, Generalsekreterare LSU
Jonas.edgren@lsu.se
0734 60 56 84

Hannah Kroksson, vice ordförande LSU
hannah.kroksson@lsu.se
0735 00 54 92

Rosaline Marbinah, vice ordförande LSU
Rosaline.marbinah@lsu.se
0767 10 44 49

Ungdomsorganisationer förändrar och förbättrar unga människors vardag. Att gemensamt driva en ungdomsorganisation ger unga en möjlighet till makt och resurser för att påverka sin egen omgivning. De är mötesplatser för över en halv miljon unga medlemmar i Sverige som genom sitt engagemang får unik kompetens och ett sammanhang för sina idéer. LSU samlar Sveriges ungdomsorganisationer för att vi gemensamt ska förbättra förutsättningarna för ungas organisering, i Sverige och i världen. Följ LSU:s arbete på Facebook och Twitter.