Intel Security

Ny generation metoder och verktyg ritar om kartan för mobila hot

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2013 10:58 CET

McAfee presenterar idag rapporten Mobile Security: McAfee Consumer Trends Report, som undersökt hur hoten mot mobiler och surfplattor blir allt mer utbredda och mer komplexa när det gäller tillvägagångssätt. Trender är bland annat att bedrägerierna riktar sig mot flera plattformar samtidigt, att allt fler generiska verktyg enkelt kan köpas och användas av mindre kunniga personer för att begå brott. Samtidigt innebär den tekniska utvecklingen inom mobil kommunikation, som NFC (Near Field Communication) att vägarna som brottslingarna kan utnyttja har blivit fler.

- Mobila plattformar har blivit allt mer attraktiva för cyberbrottslingar vartefter människor flyttar mycket av sina liv till sina mobiler och plattor. Enligt IDC* kommer mobila enheter snart att passera PC som det vanligaste sättet att komma åt tjänster på Internet, då PC beräknas minska med över 15 miljoner under kommande fyra år, medan plattor och mobiler kommer att öka med 91 miljoner under samma tid. Många av dessa mobila enheter är mycket sämre skyddade än datorerna, säger Fredrik Möller, chef för McAfee i Norden och Baltikum.

För att undersöka trenderna inom de mobila hoten analyserade McAfee de senaste tre månadernas nätverkstrafik genom företagets Global Threat Intelligence network (GTI).

Trots att konsumenternas medvetenhet om hoten mot mobila enheter ökar så saknas i stort sett kännedom om hur mobila hot smittar och vilken skada de kan åstadkomma. Dagens cyberbrottslingar är både mer enträgna, kunnigare och har större resurser till sitt förfogande vilket gör att de gör mer skada genom attacker på flera plattform som ofta är svåra att upptäcka.

De allvarligaste trenderna

Bland de mest allvarliga hoten som kommer att drabba konsumenter nu och under en tid framöver har McAfee identifierat följande:

Riskabla appar: Cyberbrottslingar arbetar intensivt med att manipulera appar och lägga upp dem på handelsplatser som Google Play. Kodningen i varje app blir också allt mer sofistikerad för att undvika att den skadliga effekten upptäcks. McAfee Labs upptäckte att 75 procent av alla skadliga appar som användare av McAfee Mobile Protection laddar ner kommer från Google Play. Ändå är dessa användare mer säkerhetsmedvetna än genomsnittsanvändaren. Var sjätte app som laddas ner av en genomsnittlig användare kan innehålla skadlig kod.

• En riskabel app kan göra att någon kan stjäla personlig information som bankkoder och annan känslig information som lösenord till trådlösa nätverk

• Den kan användas för att köra en SMS-bluff som debiterar telefonen utan godkännande

• Den kan "rekrytera" telefonen till att bli en del av ett nätverk som används för attacker genom fjärrstyrning.

Växande marknad för hot: Allt fler sofistikerade verktyg säljs på svarta marknaden, vilket innebär att även brottslingar med enbart grundläggande IT-kunskaper nu kan genomföra komplicerade bedrägerier, stjäla information, tömma bankkonton och andra brott som tidigare genomfördes av en mycket liten klick extremt kunniga personer.

Drive-by Downloads: De första brotten av denna typ upptäcktes under 2012 och McAfee Labs räknar med att se dessa öka under 2013. De går ut på att användaren luras ladda ner en app utan att märka det. När appen öppnas får brottslingarna tillgång till mobilen och dess information.

Near Field Communication: Under 2013 räknar McAfee Labs med att se en kraftfull ökning av brott som utförs genom att utnyttja säkerhetsluckor i near field communications (NFC) som används i betallösningar och "digitala plånböcker". Dessa bedrägerier använder kod som smittar enheter i närheten genom något som kallas “bump and infect” och innebär att hotet sprider sig från telefon till telefon i närheten, till exempel i en kö där alla ska betala med sina mobiler.

För mer information, ladda ner rapporten.

* IDC Predictions 2013: Competing on the 3rd Platform, doc #238044, November 2012

Om McAfee, Inc.

McAfee, ett helägt dotterbolag till Intel Corporation (NASDAQ: INTC), är världens största helt dedikerade IT-säkerhetsföretag. McAfee åtar sig att lösa även de svåraste säkerhetsutmaningarna globalt. Företaget levererar proaktiva och beprövade lösningar och tjänster som säkrar system, nätverk och mobila enheter världen över, vilket möjliggör för användare att koppla upp sig, surfa och handla säkrare på internet. Med hjälp av sin molnbaserade tjänst McAfee Global Threat Intelligence, som levererar hotdata, så kan McAfee utveckla innovativa produkter som möjliggör för hemanvändare, företag, offentlig sektor och tjänsteleverantörer att säkerställa att de efterlever regler och lagar och att deras information är skyddad, att avbrott förhindras, sårbarheter identifieras, och att deras säkerhet kontinuerligt övervakas och förbättras. http://www.mcafee.com