Hydrographica AB

Ny guidebok för Stockholms skärgård

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2011 20:51 CET

Hydrographica gör det igen!

För 10 år sedan kom specialsjökorten som revolutionerade båtlivet, nu kommer nästa stora innovation:

"Hydrographicas Genvägar i Stockholms skärgård"

I denna helt nya bok har vi använt vår teknik med flygbilder för att kartlägga och presentera 85 smitvägar som ingen trodde man vågade gå. I de flesta fall är de inte alls så krångliga som ryktena säger. Vi föreslår också ett antal alternativ till de ordinarie farlederna, då vädret är tjurigt och man vill hitta skyddade vägar. Varje vägbeskrivning visas pedagogiskt med detaljsjökort, helikopterfoto och textbeskrivning. Boken inleds med en ”atlasdel” där vårt nya översiktskort i skala 1:100 000 används för att illustrera var varje genväg är placerad. Den här boken kommer att bli lika viktig ombord som naturhamnsguiden "Arholma - Landsort".

Ett helt nytt översiktskort i skala 1:100 000.
I takt med att båtsportkorten blivit allt mer komplicerade att bläddra i, och vartefter navigatorerna med sina små skärmar tagit över mer och mer, börjar många sakna ett kort som ger översikt för planering och enklare "medföljning". Alla kan ju inte samtidigt sitta och titta på en liten navigatorskärm... Här kommer översiktskortet att bli det perfekta komplementet. Även om det inte ersätter ordinarie sjökort, finns så mycket information med på det, att det kan fungera mycket bra som "snabbkort" eller som ett nödkort om tekniken fallerar. Utprickning finns med, och djupkurvan ringar in de "farliga" vattenområdena. Kortet är en syntes av information från Sjöfartsverkets officiella kort och Hydrographicas specialer.

Kortet kommer att finnas som en dubbelsidigt tryckt ombordversion i behändigt format vikt till A4-storlek, eller som ovikt i A1-format. Det kommer att tryckas på vårt vanliga tåliga plastmaterial - Polyart. Kortet kommer också att säljas i pappersversion som väggkarta, i storleken 100x140 cm.

Mer infromation finns på vår hemsida www.hydrographica.se

Hydrographica är ett litet företag som framställer specialsjökort och andra produkter för fritidsbåtssektorn.