TUK AB

Ny handbok för snälla företagare

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2011 11:16 CET

I dagarna släpper TUK Förlag boken Den snälla företagaren av Jenny Forsberg. Det är en företagarhandbok som handlar om hur man blir framgångsrik inte trots att utan för att man är snäll mot kunder, kolleger och konkurrenter.

I samband med affärer pratar man ofta om att konkurrera, att slåss på marknaden, att vara störst och starkast. Men vad händer om vi tänker tvärtom? Om konkurrenterna istället är kolleger? Om kunderna är medmänniskor?

– Ofta stöter man på nidbilden av företagaren som går över lik för att göra affärer, men jag tycker att den är förlegad, säger bokens författare Jenny Forsberg. Varken jag själv eller andra företagare i min omgivning passar in i den beskrivningen.

Enligt Jenny Forsberg är det i stället en framgångsfaktor att vara snäll mot kunder, nätverk, kolleger och konkurrenter.

– Att vara snäll betyder inte att ge bort sin tid gratis. Det finns ingen motsättning mellan att vara snäll och att tjäna pengar, menar Jenny Forsberg.

– Det är snällt mot dig själv att du tjänar pengar så att du kan betala hyran och få mat på bordet. Det är snällt mot företaget att gå med vinst, eftersom det är nödvändigt för att företaget ska fortsätta existera. Det är också viktigt att komma ihåg att snällhet inkluderar att ha respekt för sig själv, sin kompetens och sin tid – och att ta betalt för det.

Tomas Gustavsson, som är vd på TUK Förlag och bokens förläggare, berättar att Den snälla företagaren är en praktisk handbok för den som driver eller funderar på att starta ett mindre företag.

– Boken innehåller många konkreta exempel och övningar så att den som vill bli en snällare, och därmed mer framgångsrik, företagare kan börja använda den omedelbart.

Vill du veta mer? Hör av dig till

Jenny Forsberg, Klartext, jenny@iklartext.se, 073-919 66 42

Tomas Gustavsson, TUK Förlag, tomas@tuk.se, 054-777 74 27

TUK Förlag AB är ett oberoende förlag i Karlstad som ger ut praktisk ledarskapslitteratur.

Klartext drivs av Jenny Forsberg som är språkkonsult i svenska och författare. Jenny har tidigare skrivit boken Tydliga texter.

TUK Förlag - praktiskt om ledarskap