Nya Karolinska Solna

Ny hjärtläkare på Nya Karolinska Solna-förvaltningen

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2010 12:32 CET

Docent Per Tornvall, överläkare på hjärtkliniken på Karolinska Universitetssjukhuset, tillträder tjänsten som medicinsk rådgivare till Nya Karolinska Solna-förvaltningen.

Per Tornvalls uppdrag är att delta i utvecklingen av hjärt- och kärlsjukvård för det nya universitetssjukhuset.

– Per Tornvall har visat både ett stort engagemang för att utveckla sjukvården, såväl som att han är en oerhört kunnig forskare och hjärtläkare. Vi är mycket glada att kunna rekrytera honom till vårt team, säger Lennart Persson, förvaltningschef och ansvarig för Nya Karolinska Solna.

– Detta är en unik möjlighet att vara med och skapa framtidens sjukvård. Det ska bli fantastiskt spännande och en stor utmaning, säger Per Tornvall.

Behåller sin tjänst på Karolinska Institutet och Karolinska universitetssjukhuset

Vid sidan av sitt nya uppdrag behåller Per Tornvall sin tjänst som läkare på hjärtkliniken på Karolinska universitetssjukhuset.

Per Tornvall är även forskare, med bland annat ansvar för forskningsprojektet SMINC (Stockholm Myocardial Infarction Normal Coronary Arteries) som studerar hjärtinfarkter på personer med normala kranskärl. Projektet drivs på ett flertal sjukhus och kliniker i Stockholms län.  Dessutom är han ordförande i Svenska Cardiologföreningen.

Nya Karolinska Solna är Sveriges nya toppmoderna universitetssjukhus som skall byggas i anslutning till Karolinska Institutet. Sjukhuset planeras stå klart i slutet av 2015. Projektet drivs av Nya Karolinska Solna-förvaltningen, en del av Stockholms läns landsting.