Beijer Electronics AB

Ny HMI-lösning tar projektutvecklare från idé till resultat snabbare!

Pressmeddelande   •   Maj 14, 2012 10:52 CEST

Human Machine Interface-teknologin tar ett stort steg framåt när Beijer Electronics introducerar HMI-mjukvaran iX 2.0 och den nya generationen operatörspaneler. Med den nya HMI-lösningen, som lanseras under konceptet “HMI at the speed of thought”, går projektutvecklingen betydligt snabbare samtidigt som applikationen blir mer effektiv att navigera.

Snabbaste vägen från idé till färdig applikation

HMI-mjukvaran iX 2.0 minskar avståndet mellan idé och färdig HMI-applikation. Intuitiva utvecklingsverktyg och ribbonmenyer i en välbekant Windows®-miljö bidrar till att projektutvecklare sparar viktig utvecklingstid och får en snabbare avkastning på sin investering.

Intuitiv och effektiv styrning

Nya HMI-lösningen från Beijer Electronics gör operatörskommunikationen mer intuitiv än någonsin. Med hjälp av navigeringsverktyg som gör att man kan svepa och rulla med touch-gester, inspirerade av vardagsapplikationer som exempelvis mobila enheter, skapar iX 2.0 nya sätt för operatören att interagera med maskinen.

iX 2.0 har flera nya egenskaper som bidrar till att operatören snabbare får tillgång till relevant information, att värdefull skärmyta kan utnyttjas effektivare och att applikationen kan styras utan manualer. Den unika Actionmenyn möjliggör exempelvis menysystem i flera nivåer samt ger en snabbare exekvering av kommandon. Intuitiva HMI-applikationer hjälper operatören att ta rätt beslut, vilket i sin tur leder till säkrare drift och ökad produktivitet.

Nya sätt att göra HMI personligt
Företag söker ständigt nya sätt att öka affärsnyttan och stärka varumärket. Beijer Electronics möter dessa marknadskrav genom att lansera iX 2,0, som förutom intuitiv navigering även erbjuder nya möjligheter att skräddarsy en HMI-applikation. Ett visuellt uttryck som går i linje med maskinen eller varumärket hjälper kunder som exempelvis maskinbyggare att stärka sin konkurrenskraft.

iX 2.0 har inbyggd solid HMI-funktionalitet som erbjuder effektiv och säker styrning av applikationen direkt. Eftersom mjukvaran är baserad på Microsoft® .NET Framework är det även möjligt att utöka applikationen med skräddarsydd funktionalitet genom att använda .NET-komponenter och skriptning i C#.

Enkelt utbyte av information
Beijer Electronics operatörspaneler kan utbyta information genom så kallade panelnätverk, oavsett skärmstorlek eller prestanda. Nätverken gör det enklare att dela information mellan användare och ger säkrare kontroll av komplexa maskiner, också vid långa avstånd. Eftersom panelerna kan fungera som OPC UA-server eller –klient går det att dela information mellan fabriksgolvet och affärs- eller planeringssystemen. Med den inbyggda rapportgeneratorn skapas färdiga Excel-rapporter, redo att skrivas ut eller sparas på fil.

Med hjälp av operatörspanelernas webbservrar har projektutvecklare möjligheten att skapa webbsidor som operatörer och övervakande personal kan logga in på via mobila enheter, och på så sätt säkra en mer effektiv drift.

OmBeijer Electronics
Beijer Electronics är ett expansivt teknikföretag med lång erfarenhet inom industriell automation och datakommunikation. Bolaget utvecklar och marknadsför konkurrenskraftiga produkter och lösningar med användaren i fokus. Sedan starten 1981 har Beijer Electronics utvecklats till en internationell koncern med verksamhet i 21 länder och en omsättning på 1 400 mkr 2011. Bolaget är noterat på NASDAQ OMX Nordiska Börs Stockholms Small Cap-lista under symbolen BELE.

För mer information välkommen att kontakta:
Axel Gustafson, Product Manager HMI, Beijer Electronics: +46 (0)40 35 84 36

Bild

• Touchy_final.jpg  "Att svepa och rulla med touch-gester gör driften mer effektiv med Beijer Electronics nya iX 2,0 HMI-lösning. "