ENACO

NY HUVUDÄGARE I ENACO AB

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2008 15:09 CEST

GTM Holding AS blir ny huvudägare i Enaco AB (publ) genom förvärv av 1 632 000 aktier i bolaget. Säljare är nio större aktieägare i bolaget.

Efter förvärvet innehar GTM Holding AS 1 691 000 aktier i Enaco vilket motsvarar 29 procent av aktiekapitalet och rösterna i bolaget. GTM Holding AS helägs av entreprenören Gunnar Mannerheim, grundare av klimatanläggningsföretaget Mobile Climate Control.

- Det är mycket spännande och positivt för Enaco med en ny stark huvudägare som har stor kunskap om den verksamhet som Enaco bedriver. Den kunskap och erfarenhet som Gunnar Mannerheim besitter kommer att komma Enaco till godo i det framtida arbetet, säger Enacos vd Lena Boman.

Posten mäklades av Remium AB.

För mer information kontakta:
Lena Boman, vd
Enaco
E-post: lena.boman@enaco.se

Björn Garat
Remium AB
E-post: bjorn.garat@remium.com

Om Enaco
Enaco designar, bygger och underhåller säkra teknikrum. Enacos fyra affärsområden Consulting, Construction, Services och Intech innefattar områden som rådgivning, projektering, realisering, installation, service och drift inom data/tele, kraft, kyla och skydd. Huvudnäring är avancerade rum som datorhallar, moderna kontor, butiker och kommunikationsrum. Vi kallar det Rum för trygghet. Enaco grundades 1977 och har i dag 82 anställda fördelade på kontor i Stockholm, Malmö och Köpenhamn. Företaget omsatte 189 MSEK år 2007. Enaco AB omfattar dotterbolagen Enaco Sverige AB, Sonika AB och Enaco A/S. Dotterbolaget Sonika utnämndes till Gasell-företag av Dagens Industri 2007. Enaco AB är noterat på NGM Equity sedan 2003. www.enaco.se