Straumann Sverige (Biora AB)

Ny indikation för EmdogainGel godkänd i USA

Pressmeddelande   •  Jun 04, 2003 11:49 CEST

Ny indikation för EmdogainGel godkänd i USA

Biora har fått ett godkännande av Food and Drug Administration (FDA) i USA för en ny indikation för EmdogainGel, behandling av mandibulära klass II-furkationer med aproximal benförlust (paradontala defekter mellan tandrötterna i underkäken). Biora planerar att lansera denna indikation i USA under juni, 2003.

I en kommentar säger Bioras VD och koncernchef Donna Janson:

" Den nyligen FDA-godkända indikationen omfattar användning av EmdogainGel vid behandling av furkationer och visar Emdogain´s återskapande kapacitet och effektivitet. Furkationsdefekter är vanligtvis svårbehandlade men resulatet från en multi-center klinisk prövning visar att ny benvävnad bildas i dessa defekter efter behandling med EmdogainGel. Den nya furkationsindikationen breddar användningsområdet för EmdogainGel inom paradontal regeneration och stärker EmdogainsGel´s position som förstahandsbehandling vid paradontala defekter.

Inom Europa har Emdogain varit godkänt för behandling av furkationsdefekter sedan marknadsintroduktionen 1996.

För mer information kontakta:
- Svante Lundell, CFO och Investor Relations, Biora, tel:+46 (0) 70 532 3056
- Donna Janson, VD och Koncernchef, Biora tel: +46-40-32 12 28

- http://www.biora.com

Biora AB utvecklar, tillverkar och säljer produkter som är biologiskt baserade och som används vid behandling av tändernas sjukdomar. Huvudprodukten, Emdogain®Gel, som är godkänd för försäljning i Europa, Nordamerika och Japan, återbildar på ett naturligt sätt det fäste som tanden förlorat på grund av tandlossning. Biora-aktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista.