Mag- och tarmförbundet

Ny iPhone-app hittar närmaste toalett för mag- och tarmsjuka i nöd

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2010 08:52 CET

Cirka 1,5 miljoner svenskar lider av någon form av mag- och tarmsjukdom.

En stor andel av dem har ständiga behov av att vara i närheten av en toalett. Därför har Riksförbundet för Mag- och Tarmsjuka (RMT) i samarbete med läkemedelsföretaget MSD och varumärket Tork från SCA tagit fram en applikation för iPhone.”Toahjälpen” hittar närmaste toalett på ett ögonblick.

– Undersökningar bland våra medlemmar visar att många besväras av magkramper och smärtor samt ihållande och återkommande diarréer som innebär att de snabbt måste kunna uppsöka en toalett. Vi har utvecklat Toahjälpen för att genom modern teknik underlätta deras vardagsliv, säger RMT:s ordförande Karin Jonsson.

I en undersökning som genomfördes tidigare i år bland RMTs medlemmar om hur livskvaliteten påverkas av att leva med de inflammatoriska tarmsjukdomarna Crohns sjukdom och Ulcerös kolit, har många svarat att de ofta besväras av magkramper/smärtor samt ihållande och återkommande diarréer. Detta innebär att de snabbt måste kunna uppsöka en toalett. 50 procent har svarat att det är mycket viktigt att alltid snabbt kunna uppsöka en toalett, 21 procent tycker att det är viktigt och 20 procent ganska viktigt. Behovet av att alltid har närhet till en toalett är en vanlig orsak till att dessa sjukdomar innebär begränsningar i dessa personers arbetsliv, semesterresor, motion och sociala liv.* Många som insjuknar i inflammatoriska tarmsjukdomar är unga.

– Man behöver knappast vara mag- och tarmsjuk för att veta hur svårt det kan vara att hitta en offentlig toalett när man behöver en. Men Toahjälpen är inte bara ett praktiskt verktyg för våra medlemmar. Vi ser den också som ett sätt att minska tabut kring magproblem, säger Karin Jonsson.

I första steget täcker Toahjälpen Stockholmsregionen, men fler geografiska områden kan komma att inkluderas efter hand. Applikationen visar närmaste toalett, öppettider, avgifter, handikappanpassning och så vidare. Applikationen kommer också att utvecklas med ett lexikon, bestående av råd, tips och länkar till information om sjukdomarna. Du laddar ner iPhone-applikationen via App Store eller genom att gå in på www.magotarm.se/app eller www.toahjalpen.se. En kampanj i Stockholms tunnelbanor kommer att ske vecka 47.

Toahjälpen är utvecklad av Riksförbundet för Mag- och Tarmsjuka tillsammans med företaget Kondensator AB. Det är en satsning av RMT för uppmärksamma behovet av fler offentliga toaletter. RMT vill att alla ska våga prata om magproblem och förbättra livssituationen för alla 1,5 miljoner i människor i Sverige som har mag-tarmbesvär.

*935 medlemmar i RMT deltog i den nationella undersökningen varav 475 uppgav att de har  Crohns sjukdom och 426 har ulcerös kolit. Övriga 34 har obestämbar kolit eller har inte angivit någon säker diagnos. Undersökningen genomfördes i samarbete med läkemedelsbolaget Schering-Plough AB, numera en del av MSD.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Wictoria Hånell
Kanslichef/Executive Director
Riksförbundet för Mag-och Tarmsjuka
Direkt: 08-556 93 432
Mobil: 070- 642 42 11

e-post: wictoria.hanell@magotarm.se

Fakta om Crohns sjukdom och ulcerös kolit

Crohns sjukdom är en kronisk inflammatorisk sjukdom. Den kan uppstå var som helst i mag-tarmkanalen. De vanligaste symtomen är magsmärtor och diarré. Om inflammationen är svår, eller om man haft den länge, kan man drabbas av feber och blod i avföringen. Drygt 25 000 svenskar beräknas ha Crohns sjukdom. Varje år nyinsjuknar omkring 500 personer, ungefär lika många män som kvinnor. De flesta är 20-30 år.

Ulcerös kolit är en kronisk inflammatorisk tarmsjukdom som vanligtvis angriper ändtarmen eller tjocktarmen. Den kallas även sårig tjocktarmsinflammation. De allra flesta som får diagnosen ulcerös kolit kan må bra och leva ett aktivt liv när den akuta attacken av sjukdomen behandlats och är över. Omkring 30 000 svenskar är drabbade. Varje år nyinsjuknar omkring 1 000 personer, ungefär lika många män som kvinnor. De flesta är 15-35 år.

Orsaken till varför vissa människor drabbas av dessa sjukdomar är inte helt utredd, men man tror att vissa har en medfödd risk att utveckla sjukdomen. Likaså tror man att nedsatt immunförsvar, infektioner och intag av vissa smärtstillande/antiinflammatoriska läkemedel kan utlösa sjukdomen.

Fakta om Riksförbundet Mag- och Tarmsjuka, RMT
Riksförbundet för Mag- och Tarmsjuka, RMT, är en organisation för människor med sjukdomar, skador och funktionsstörningar i mag-tarmkanalen. Förbundet har cirka 6 000 medlemmar. Bland RMT:s medlemmar finns ett 20-tal olika diagnoser representerade. Det övergripande målet med RMT:s verksamhet är att återskapa livskvalitet för personer med mag- och tarmsjukdomar.. www.magotarm.se