DIK-förbundet

Ny iPhone-app hjälper akademiker att få rätt lön

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2011 16:02 CET

Är du akademiker och osäker på om du har rätt lön? Ett samarbete mellan sex Sacoförbund kan ge dig ett snabbt svar på frågan. Förbunden lanserar nu iPhone-applikationen Akademikerlön, med lönestatistik och lönetips som hjälper dig på vägen mot rätt lön.

De sex Sacoförbunden bakom Akademikerlön är DIK, Sveriges Ingenjörer, Naturvetarna, Farmacevtförbundet, Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter och Akademikerförbundet SSR som tillsammans samlar cirka 250 000 medlemmar. I appen finns 42 lönetips som är användbara inför en löneförhandling. Dessutom ingår lönestatistik baserad på 150 000 svar från förbundens medlemmar. Appen är öppen för alla, såväl befintliga som icke medlemmar.

– Ambitionen är att Akademikerlön ska uppmuntra människor att kräva rätt lön. Genom att tillhandahålla en app kan vi erbjuda vår kunskap på språng, som ett stöd inför en anställningsintervju eller löneförhandling, säger initiativtagare Ida Alfdotter-Thoor, marknadsansvarig på DIK som bland annat organiserar kommunikatörer.

Alla som använder appen kan mejla statistik och lönetips till sig själv och sina vänner. Det är också möjligt att lägga till egna tips i appen som där med blir sökbara för andra. Lönetipsen går även att dela till Facebook som en slags uppmaning till vänner och bekanta. Om du vill ha mer kvalificerad rådgivning finns kontaktuppgifter i applikationen till respektive förbund.
Tävling på Facebook – vinn 999 kr om dagen!

Som en del i lanseringen startar idag en tävling på Facebook på sidan Akademikerlön. Du deltar genom att gilla (like) sidan och sedan skriva in ett lönetips på sidans logg (wall). Sedan är det upp till personen ifråga att få så många som möjligt att trycka på gilla. Dagens mest gillade lönetips belönas med 999 kr. Tävlingen pågår i två veckor (måndag-fredag), från 21 februari till 4 mars, med andra ord totalt i tio dagar.

Läs mer på www.dik.se/akademikerlon
DIK är facket för akademiker som arbetar med kultur och kommunikation. DIK har drygt 21 000 medlemmar. DIK är ett av 23 förbund som bildar Saco, Sveriges akademikers centralorganisation. Inom Saco och DIK utgör utbildning, kompetens och yrke grunden för medlemskap. Självklart är vi partipolitiskt obundna.