Bosch AB

Ny kakelkärare från Bosch: Knivskarpa kakelplattor utan sprickor

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2010 09:29 CEST

Kakelskäraren kan hantera kraftiga kakelplattor och klarar även många andra sorters golvbeläggningar.

„        Använd med Bosch sågstation för enklare hålla fast och skära till.

„        Extrautrustning: linjal och brytverktyg för ett precist resultat utan sprickor.

När man lägger klinkers eller kaklar är det ofta komplicerat att både kontrollera verktyget, skära helt exakt och samtidigt se upp att man inte skadar plattorna. Nu finns en smidig lösning. Bosch har tagit fram en praktisk kakelskärare och skapat ett set som innehåller sågstationen PLS 300 inklusive en kakelskärare . Paketet innehåller dessutom en linjal och två brytverktyg, som sammantaget gör arbetet med klinkersågning betydligt enklare.

Många användningsområden
Kakelskäraren kan användas både för frihandsarbete och tillsammans med sågstationen. Kakelskäraren ligger bekvämt i handen och kan med sina skarpa knivblad skära i upp till 10 mm tjock klinker. Använder man klinkerskäraren tillsammans med sågstationen passar också linjalen perfekt mot sågstationens kant och man kan därmed skära helt exakt ner till ett fåtal millimeter. Sågstationen håller arbetsmaterialet i ett fast grepp och använder man brytverktyget för att kapa plattorna minskar risken för sprickor markant.

Användbar till de flesta skäruppdrag

Sågstationen är ett mångsidigt redskap som även kan användas tillsammans med Bosch nya sticksågar från gör-det-själv serien. Det finns ett stort urval av sticksågblad som tillbehör för arbete med parkett, panel, lister, stolpar och ramar. Det finns även blad för aluminium, plast och laminat.

PLS 300 har ett rekommenderat pris på 999 kronor och säljs via utvalda byggmarknader över hela landet. Klinkerskäraren PTC 1 kostar utan tillbehör 199 kr.

Högupplösta bilder finns för nedladdning här:

För ytterligare information, högupplösta bilder eller test av produkter kontakta:

Eric Uggla, Geelmuyden.Kiese, 0704-15 15 25, eric.uggla@gkstockholm.com

Bosch kundservice: 08 - 750 18 20, www.bosch-do-it.se

Boschkoncernen är en internationellt ledande tillverkare av fordons- och industriteknik, konsumentprodukter och byggnadsteknik. Omkring 270 000 anställda bidrog under bokslutsåret 2009 till en omsättning på ca 38 miljarder euro. Idag omfattar koncernen ett nätverk av tillverkning, försäljning och kundtjänst med ca 300 dotterbolag och regionala företag i över 60 länder. Inklusive återförsäljare och servicepartners är Bosch representerat i över 150 länder. Detta globala nätverk av utveckling, produktion och säljorganisation är förutsättningen för fortsatt tillväxt. Bosch investerar mer än 3,5 miljarder euro om året på forskning och utveckling och registrerar globalt mer än 3000 patent om året. Med alla sina produkter och tjänster ökar Bosch livskvalitén med innovativa och nyttiga lösningar.

Företaget grundades i Stuttgart 1886 som ”Verkstad för finmekanik och elektroteknik” av Robert Bosch (1861-1942). Ägarstrukturen i Boschkoncernen säkerställer finansiellt oberoende och självständighet i verksamheten. Det ger företaget möjlighet att göra avsevärda investeringar för framtiden liksom att leva upp till ett socialt ansvarstagande i linje med grundarens intentioner. 92 procent av kapitalandelarna i Robert Bosch GmbH ägs av Robert Bosch Stiftung. Företagets industriella verksamhet och ägarfunktioner tillvaratas av Robert Bosch Industrietreuhand KG.

För ytterligare information se www.bosch-do-it .se