Processing AB

Ny kraftfull pumpmotor

Pressmeddelande   •   Dec 16, 2009 14:35 CET

Herborner Pumpenfabrik använder morgondagens teknik i dagens PM-motorer

Ökad verkningsgrad ger bättre effekt, lägre driftkostnader tack vare stora energibesparingar och mindre CO2 utsläpp genom mindre elförbrukning – det är nyckelegenskaperna i den nya tekniken som används i PM-motorerna, som nyligen visades av Herborner Pumpenfabrik på vattenmässan i Köln, Tyskland.

Effektivitetsnivån har redan överträffat framtidens krav

Med PM-motorerna (PermanentMagnetmotorer) presenterade Herborner Pumpenfabrik en ny, högeffektiv motorteknik. PM-motorerna har redan nu nått effektivitetsnivåer som kommer att vara lagstadgade från år 2015 och som ger en konstant motoreffekt som uppfyller kraven i Premium Efficiency Class (IE3).

"PM-motorerna ger inte bara en enorm effekt" förklarade Wolfram Kuhn, vd för Herborner Pumpenfabrik. "Deras främsta fördel är att de ökat effektiviteten med upp till 13 procent. Det är därför de kan leverera högre effekt till lägre kostand. Dessutom är tekniken miljövänlig genom att den lägre elförbrukningen minskar utsläppen av CO2.”

Optimalt lämplig för simbassänger

PM-motorerna är idealiska för simbassänger eftersom frekvensomvandlarna, som används för styrningen av PM-motorerna, redan används i stor utsträckning inom detta område. Med den nya tekniken drivs cirkulationspumparna i simbassängerna effektivt, frekvensstyrda och därmed processoptimerade.

Synkronmotorerna (PM-motorerna) har flera viktiga fördelar framför asynkronmotorerna, som är de vanligaste i samband med simbassänger. "Asynkronmotorerna är inte så effektiva som synkronmotorerna på grund av rotorns eftersläpning. Ju mindre asynkronmotorn är desto större förluster och därmed sämre effektivitet" förklarar Sascha Korupp, teknisk direktör i Herborner Pumpenfabrik. "Med sin höga effektivitet är PM-motorerna den idealiska lösningen för den här typen av användning." Den effektivitetsstandard, som ska anges i framtiden (från 2011) för motorer, som uppfyller kraven i kategorin enligt IEC-normen, är IE2. Men observera att PM-motorernas effektivitet redan nu överträffar kraven i IE3.

Bevisen för energieffektivitet blir allt fler

Den tidigare nämnda Herborner Pumpenfabrik visade för mässbesökarma en demonstrationsanläggning, som hade utformats särskilt för att grafiskt bevisa PM-motorernas effektivitet. För en direkt jämförelse drevs tre identiska pumpar med olika motorer (eff2, eff1 och IE3).  Den aktiva uppmätta effekten för motorerna visade att PM-motorn kunde spara hela 13% jämfört med eff2-motorn och runt 6% jämfört med eff1-motorn. De som tyckte att detta fortfarande inte var tillräckligt kunde inte tro sina ögon när pumparna drevs i dellast. Detta kan ibland vara fallet om anläggningen kräver en sådan driftpunkt (eftersom pumparna inte alltid arbetar i de driftpunkter som anges för pumpen) eller om motorn körs med en lägre frekvens av energiskäl. Besparingarna som visades vid demonstrationen ökades till 30%! Orsaken till detta är det sätt som motorn uppför sig på inom det effektområdet. När det gäller minskade förluster av järn och koppar, visade sig synkronmotorn vara bäst även här!

En investering som snabbt betalar sig

Det nuvarande höga priset på el innebär att tilläggsinvesteringarna i ny teknik snabbt betalar sig. Om simbassängens vattenpump i genomsnitt körs 8 000 timmar per år så betalar sig den högre investeringen på mindre än 18 månader (beroende på motorkapacitet och driftpunkt).
____________________________________________________________________

Bilder för beställning: info@processinggruppen.se

Querschnitt_PM_Motor.jpg

PM-motorer, här visade i genomskärningsvy, är mycket effektiva.

UNIBAD_PM-Motor.jpg

UNIBAD är en av de första pumpserierna från Herborner Pumpenfabrik som använder den nya PM-motortekniken.

PM_Berechnung_Wirkleistung.jpg

Pumpens karaktäristikkurva, som visas här, jämför den elektriska effektförbrukningen (effektiv effekt) för en PM-motor med motsvarande för en asynkronmotor (3 kW driveffekt). PM-motorn har en mycket lägre förbrukning.

Allmänna pressfrågor/grafiskt material:

Processing Gruppen AB
Anders Widing, Marknadschef
Henrik Janson, Teknisk chef
Borgås Gårdsväg 7 – 13
434 39 KUNGSBACKA

Tel. +46 300 190 40
Fax + 46 300 190 41

anders.widing@processinggruppen.se
henrik.janson@processinggruppen.se
www.processinggruppen.se

Källmaterial:

Herborner Pumpenfabrik
Sascha Korupp, teknisk direktör
J.H. Hoffmann GmbH & Co. KG
Littau 3-5
35745 Herborn, Tyskland
E-post: info@herborner-pumpen.de
www.herborner-pumpen.de

Processing Gruppen AB levererar all utrustning som krävs för den perfekta vattenbehandlingen och vattenupplevelsen. Vi tillhandahåller unik kompetens inom allt från spa, sauna, wellness och hydromassage till vattenrutschar, allt komplett med badvattenrening. Processing Gruppen . Huvudkontor är beläget i Kungsbacka, Sverige. Processing Gruppen representeras även av egna bolag i Norge, Danmark och Finland. Dotterbolag KLAFS Nordic, representerar den tyska, världsledande bastutillverkaren KLAFS på den nordiska marknaden.