Sveriges Makalösa Föräldrar

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2010 12:22 CEST

Nyhetsbrev vecka 35

Juridisk rådgivning!

Makalösa föräldrar erbjuder kostnadsfri juridisk rådgivning till medlem­marna. Rådgivningen sker i första hand per telefon och du kan få svar på dina frågor eller få en bedömning om hur du går vidare med ditt ärende. Boka din tid via kansliet, 08-720 14 13 alternativt kansli@makalosa.org. Rådgivning hösten 2010 ges måndagar, jämna veckor, mellan kl 18-21

Schema 25-26 september

Ett schema för kurshelgen 25-26 september finns nu på hemsidan. Här finner du information om grundutbildningen lördagen 25 september och här finner du träffen för lokalt aktiva söndagen 26 september.

Vad ska du rösta på?

Ja, många av oss funderar kanske på det, och blir kanske inte klokare av alla budskap, löften och mothugg som kommer från alla håll. Läs då här en mer eller mindre seriös jämförelse; fråga för fråga.

Att bli värdfamilj!

Vi pratade om Youth For Understanding, YFU, i våras och deras strategi att försöka få olika familjekonstellationer som värdfamiljer (för en utländsk student under ca ett år). Glädjande nog hörde flera av Makalösas medlemmar av sig efter detta till YFU, och anmälde sitt intresse! Vi skulle därför vilja att någon värdfamilj skulle kunna tänka sig då och då (i nyhetsbrev eller tidningen) skriva av sig om hur det är att vara värdfamilj (och kanske också även ensamförälder). Man behöver inte vara van skribent eller skriva långa redogörelser, utan bara då och då dela med sig av sitt vardagsliv (och dess ljusglimtar och utmaningar). Hör av er till sophia.lovgren@makalosa.org.

Söka fonder och stipendier

Flera medlemmar har hört av sig och undrat om Makalösa Föräldrar känner till någon fond eller liknande, dit man som ensamförälder kan söka pengar när man t.ex. fått oväntade extrautgifter. Två fonder kan vara särskilt aktuella; dels Föreningen för Välgörenhetens Ordnande, som förmedlar fondmedel till framför allt ensamföräldrar och dels Majblomman, vars alla lokalföreningar förmedlar fondmedel.

Dessutom kan man söka i en stiftelsedatabas som länsstyrelserna har på sin hemsida, efter alla lokala fonder som riktar sig till personer födda och boende i särskilda kommuner.

Lästips!

Vem är väl en perfekt förälder? Ingen! Och vem behöver vara en perfekt förälder? Ingen säger författarna Malin Alfvén & Kristina Hofsten i sin nya bok Tagga ner! Du blir faktiskt en bättre förälder om du inte är perfekt, för du visar dina barn genom dina ibland dåliga exempel att det är helt ok att ibland bete sig lite tokigt. Det ingår helt enkelt i konceptet att vara människa. Lagom bra föräldrar lär sina barn att man kan göra fel, bli arg och sedan bli vän igen – man är ändå älskad. Läs boken och våga hämta sent på dagis eller fritids ibland, bli arg när ditt barn trilskar och se att du ändå är så himla bra som du är!