Oii

Ny lansering höjer standarden inom nätshopping

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2011 15:41 CET

Sökmotorn Genisök som denna vecka lanseras på Oiidesign.se är ett unikt inslag bland nätbutikerna som ska ge kunden verktyg att snabbare än någonsin hitta rätt i ett brett sortiment. Tack vare den nya sökmotorns möjlighet att söka visuellt, förenklas köpprocessen avservärt.

Helt ny nivå med visuell sök

Oii lanserar en helt unik sökmotor inom e-handel med oslagbar användarvänlighet för kunden. Idag finns ingen webshop, inte heller bland de största aktörerna på marknaden, som kommer i närheten vad gäller enkelhet för kunden. Kunden behöver inte fundera över vilka sökord som passar sökmotorn för att hitta rätt i ett omfattande sortiment utan kan kombinera ord på exakt det sätt som beskriver vad man söker. Det faktum att kunden kan använda långt mer avancerad söktermer förenklar sökningen. Alla kombinationer vad gäller klädmärke, typ av plagg, pris, storlek, färg etcetera fungerar och en sökfras kan exempelvis lyda: småfolk 3 år under 300 kr, ekologiska tröjor rea eller byxor gröna 5 år under 400 kr.

Sökmotor med fokus på kundservice

En sökmotor som denna ger en helt ny upplevelse för den nätshoppande kunden, ett beteende som blir allt vanligare.[1] En sökmotor kan inte ersätta mötet med personal i en fysisk butik, men Oii’s lansering strävar efter att närma sig en service där kunden kan  finna vad den söker genom att direkt uttrycka sina önskemål och få förslag därefter i form av lättöverskådliga miniatyrbilder.

På Oii’s hemsida kallas funktionen för Genisök och vad som är just genialiskt med denna sökmotor är att för varje ord kunden skriver visas det utbud som matchar sökningen i minatyrbilder. Det ger en så pass snabb överblick att man efterhand som man skriver in sökfrasen kan bedöma hur många ord man vill begränsa sin sökning med för att hitta rätt. Kunden kan snabbt browsa över sökresultatet för att se exakt pris, lagerstatus, leveranstid med mera och dessutom köpa plagget i rätt storlek direkt i sökresultatet.

Om Oii

Oiidesign.se är ett av Sveriges mest snabbväxande företag inom barnkläder. Webshoppen har idag ett utbud som inkluderar 102 olika klädmärken, varav en del är unika på den svenska marknaden, och sortimentet uppdateras varje månad. Oii söker ständigt efter ny design och arbetar aktivt för att hitta unga svenska begåvade designers.

[1] Källa SCB: http://www.scb.se/Grupp/OmSCB/KallaSCB/_Dokument/Internetanvandningen_1_2011.pdf

Pierre Chamat startade sin webbshop med unika barnkläder för kids 0-6 år när han själv blev förälder för andra gången. Pierre arbetar som Art Director är superintresserad av design och ville gärna klä sina barn lite extra roliga, sköna kläder som inte alla andra barn hade på sig. Idag är Pierres barn Galileo och Matteo 4 resp. 6 år gamla och Oiidesign.se är återförsäljare för ett 80-tal olika designers och varumärken.