LED & LED

Ny LED lampa med 170 lumen per watt

Pressmeddelande   •   Aug 01, 2012 21:04 CEST

Av Kristofer Blockhammar

Banbrytande innovation med optimerad prestanda, ger lägre kostnad för LED belysning. Mindre än ett år sen Cree visade upp sin senaste koncept LED lampa med 152 lumen per watt, kommer nu en ännu mer effektiv koncept LED lampa med 170 lumen per watt, som direkt kan ersätta en traditionell glödlampa. Innovationen bakom denna högpresterande LED lampa innebär betydligt högre effektivitet och lägre kostnader och visar Cree´s fortsatta åtagande att påskynda utvecklingen av LED belysning genom att minska initialkostnaden och ROI (Return Of Investment), vilket är viktiga hinder för en utbredd LED belysning.

LED belysning på den här nivån av prestanda är endast möjligt genom att alla delar av LED belysningssystemet, som lysdioder, optik, drivrutiner och värmehanteringen utvecklas. LED belysning baserat på innovativ teknikplattform, avancerad kiselkarbidteknik och LED kretskortsarkitektur ger branschledande belysningsresultat. Optimera varje LED designelement är viktigt för att uppnå den prestanda som nås genom Crees nya prototyp LED lampa. Tekniken i denna nya 170 lumen per watt LED lampa är på gränserna för vad som idag är möjligt. Utvecklingen på ny teknik som använder mindre energi och ger otrolig bra kvalité går idag fort.

Tredjepartstestning bekräftar att Cree´s nya 170 lumen per watt prototyp LED lampa levererar mer än 1 250 lumen och förbrukar bara 7,3 watt, med ett färgåtergivningsindex på CRI 90+. Som en effektiv jämförelse producerar en traditionell 75 watts glödlampa 1100 lumen, som bara är 14,6 lumen per watt.

LED belysning ger en möjlighet till lägre energianvändning. Bland alla energieffektivitets förbättringar, har belysningen antagligen den högsta avkastningspotentialen på investeringen.

Information om hur företag använder våra produkter på: http://www.ledochled.se/foretaget/

Led & Led är ledande designer, utvecklare, producent och grossist av professionell LED teknologi och vänder sig till arkitekter, inredare, ljusdesigners, butiker och andra professionella aktörer inom belysning. För att kunna tillhandahålla den senaste LED teknologin tillverkar vi våra produkter efter inkomna order, därav ska våra tekniska produktspecifikationer ses som ett minimum, då vi ständigt utvecklar och förbättrar våra produkter. Utvecklingen inom LED teknologin sker idag i en rask takt, med en ständig teknikförbättring, som vi applicerar till våra produkter. Vi är idag representerade i flera länder, däribland Sverige, Danmark, Norge, Finland, Portugal, England, Frankrike, Tyskland, Spanien, Belgien, Schweiz, Monaco, Bulgarien, Australien, Ryssland, Ukraina m.fl.