JSC it-partner ab

Ny ledare på JSC - Petter Jacobs tillträder som ny VD och Christer Löwdahl tar en ny roll

Pressmeddelande   •   Jun 30, 2017 09:26 CEST

Efter fem år som VD övergår Christer Löwdahl i en ny roll som verksamhetsutvecklare med fokus på processutveckling och intern effekthemtagning. Som ny VD tillträder Petter Jacobs, delägare och affärsarkitekt på JSC.

- Jag känner att jag behöver gå ner lite i arbetstid och hinna med en del annat i livet. Det känns väldigt bra med upplägget där jag får fokusera på att utveckla JSC inom mitt specialområde samtidigt som vi får in en välkänd ledare i Petter som VD, Säger Christer Löwdahl.

Petter Jacobs har haft operativa ledarroller på JSC i över 15 år och varit en av nyckelpersonerna för bolagets framgång. I tidigare roller som t.ex. konsult, personalansvarig och affärsområdeschef har han varit med i bolagets utveckling från ett par anställda och en omsättning på två miljoner, till att idag omsätta närmare 100 miljoner med drygt 60 medarbetare.

- Det har varit en fantastiskt rolig resa och jag ser fram emot att fortsätta den i min nya roll. Jag har sedan tidigare ansvarat för vårt arbete med strategi, vision och kultur och det kommer fortsatt vara fokus i min roll som VD. Jag vill skapa förutsättningar för en verksamhet som kännetecknas av både relation och resultat, säger Petter Jacobs

- Styrelsen tackar Christer för fem väldigt framgångsrika år som VD och ser det som en mycket bra lösning att han, med sin kunskap och erfarenhet, finns kvar i den operativa verksamheten och i styrelsen. Styrelsen ser också bra kontinuitet i att Petter tar över VD-rollen och önskar honom lycka till, säger Stefan Wik, Styrelsens Ordförande

I samband med VD-bytet har JSC:s grundare Johan Schelin fått en tydligare roll som CFO med fokus på långsiktig lönsamhetsutveckling, samtidigt som Erica Wärn har tilldelats rollen som COO med ansvar för operativ verksamhet för att möta behovet av ökat dagligt ledarskap. Det gör att Petter Jacobs kan behålla fokus på arbetet med framtidens kunderbjudanden och att driva kulturarbetet för att JSC fortsatt ska vara en av Sveriges bästa arbetsplatser.
- Vi har så många duktiga ledare på JSC och med Erika och Johan i nya roller har vi pusselbitarna på plats för att möta behoven på kort och lång sikt i bolaget, säger Petter Jacobs

Tillträde för de nya tjänsterna sker 1 Juli 2017.

Vi är en IT-partner i Småland med stort fokus på våra grundvärderingar - kunskap, ärlighet och långsiktighet. Vår drivkraft är att göra våra kunder mer konkurrenskraftiga och mer lönsamma med rätt IT-stöd. JSC har vuxit sakta och säkert, med en tydlig värdegrund närmast hjärtat. Idag är vi drygt 60 medarbetare med kunder över hela Sverige. Det aktivitetsbaserade kontoret i Nässjö är vår mötesplats och navet mitt bland våra kunder från Jönköping, Vetlanda, Eksjö, Sävsjö, Tranås och övriga Sverige.
JSC har mottagit utmärkelser som Årets Gasell, Årets Företagare och Årets Molnpartner Microsoft. Sex år i rad har vi varit med på Great Place To Works topplista över "Sveriges Bästa Arbetsplatser" och 2017 fick vi även plats bland top 50 av Europas Bästa Arbetsplatser. JSC hade förra verksamhetsåret en omsättning om drygt 80 mkr med god lönsamhet och innehar AAA-rating.