Aeroseum

Ny ljudteknik lyfter ”topphemligt” besöksmål - Aeroseum satsar på audioguide

Pressmeddelande   •   Jan 28, 2010 14:19 CET

Flygets upplevelsecenter, Aeroseum i Göteborg, har utrustats med audioguide. Ljudspelaren ger besökaren möjlighet att på plats följa berättelsen om den tidigare topphemliga militära berganläggningen och dess nutida användning.

– Audioguiden ger nya möjligheter och har redan blivit mycket uppskattad, berättar guideansvarige Bengt-Arne Palmqvist.

Aeroseum har sin bas i den 22 000 kvadratmeter stora berghangaren, insprängd ett trettiotal meter under marken vid flygplatsen i Säve. Under kalla kriget var hangaren en av landets mest hemliga militära anläggningar. Idag är den ett växande besöksmål för såväl den teknikintresserade som familjer och företag.

Sedan tidigare erbjuder Aeroseum guidningar i traditionell form med en personlig guide. En ökad efterfrågan från grupper, skolor och företag har gjort att guiderna – som ställer upp ideellt – har blivit allt mer sysselsatta. Audioguiden fungerar som ett komplement och gör att enskilda besökare kan få samma typ av upplevelse som vid guidning i grupp.

Systemet bygger på en ljudspelare liknande en vanlig MP3-spelare. På utvalda platser utanför och inne i berghangaren kan besökaren rikta spelaren mot speciella koner. Systemet känner av positionen och besökaren får information utifrån den aktuella platsen.

I berättelserna får man följa historien från flygfältets barndom, då jaktflottiljen F 9 sattes upp mitt under brinnande världskrig. Den intensiva perioden under kalla kriget står i fokus, med byggandet av den storslagna och kärnvapenskyddade berghangaren i början av 1950-talet. Berättelserna landar i nutidens användning av platsen, med allt från historiska flygplan till prova-på-aktiviteter för barn och vuxna.

Audioguiden hyrs för 30 kr och besökaren får disponera den under hela besöket. Berättelserna är inspelade av Aeroseums guider och finns med både svenskt och engelskt tal. Det tekniska systemet levereras av det svenska innovationsföretaget AudioIndex.

– Audioguiden är ett utmärkt komplement till våra personliga guidningar. Vi ser redan att tjänsten är uppskattad och kommer att arbeta med att vidareutveckla systemet, säger Bengt-Arne Palmqvist.

För mer information om Aeroseum, se www.aeroseum.se

Presskontakt:
Daniel Karlsson, tel. 0703-618849
daniel.karlsson@aeroseum.se

Fri pressbild (foto: Daniel Karlsson/Aeroseum)
www.aeroseum.se/bilder/aeroseum_audioguide.jpg