Protect Data AB

Ny lösning gör Sony Ericsson P900 säkrare i företag

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2004 09:03 CEST

IT-säkerhetsföretaget Protect Datas dotterbolag Pointsec Mobile Technologies lanserar en förbättrad version av sin säkerhetslösning för Symbian OS. Den ger användare med Sony Ericssons smartphones P800/P900 samma höga säkerhetsnivå som Pointsec tidigare erbjuder för Windows och andra mobila plattformar.

Med nya Pointsec for Symbian OS 2.0 kan Pointsec nu erbjuda ett starkt och likvärdigt skydd för alla de vanligaste mobila plattformarna. Pointsecs säkerhetslösning finns även för Windows-baserade datorer, Pocket PC och Palm OS. I den nya versionen för Symbian ingår fullt stöd för bland annat central administration, användarvänliga lösenord med bilder, samt fjärrhjälp.

– Vår vision är att erbjuda säkerhetslösningar som både är lätta att använda och att administrera för alla vanliga mobila plattformar. Många företag vill idag låta sina mobila användare utnyttja smartphones som en del av IT-infrastrukturen, men förutsättningen är att det kan ske på ett säkert sätt, säger Peter Larsson, VD för Pointsec Mobile Technologies.

–Ur säkerhetssynpunkt är det naturligt att betrakta smartphones och handdatorer på samma sätt som bärbara PC. Med Pointsec som gemensam nämnare går det att skydda känslig information oberoende av plattformen.

All lagrad information på handdatorer och smarta telefoner ligger normalt oskyddad, vilket är en allvarlig risk om utrustningen tappas bort eller blir stulen. Pointsec for Symbian OS krypterar automatiskt alla filer innan de lagras på en enhet. Filerna dekrypteras automatiskt när de öppnas igen, utan någon märkbar prestandaförlust för användaren. Krypteringen ger ett heltäckande skydd som omfattar exempelvis SMS, e-post, Word-filer och PowerPoint-presentationer. Pointsecs lösning skyddar även information som lagras på löstagbara minneskort.

Bland nyheterna i den nya 2.0-versionen av Pointsec för Symbian OS märks stöd för central administration med Pointsec-profiler. Detta underlättar säkerhetsansvarigas arbete med att skapa, ändra och föra över säkerhetsinställningar till alla mobila användare, så att de kan omfattas av organisationens säkerhetspolicy. Symbian-användare får nu också tillgång till fjärrhjälp, så att de direkt kan få stöd från IT-supportpersonal om deras utrustning skulle bli låst (exempelvis när fel lösenord angivits upprepade gånger). Genom en säker procedur kan lösenordet återställas så att krypterade data och minneskort blir tillgängliga igen.

Utöver krypteringen finns möjlighet att införa obligatorisk åtkomstkontroll, en funktion som stänger ute obehöriga användare, men som ändå upplevs som enkel och användarvänlig. Pointsecs patentsökta inloggningssystem PicturePIN och QuickPIN ersätter vanliga lösenord med bokstäver och siffror med symboler som är lätta att komma ihåg.

Nya Pointsec for Symbian OS 2.0 finns tillgänglig omgående. Programvaran fungerar tillsammans med Sony Ericsson P800 och P900. Stöd för ytterligare Symbian OS-baserade produkter tillkommer senare under 2004.

För frågor och mer information, kontakta:
Peter Larsson, VD, Pointsec Mobile Technologies, tel. 08-459 54 91 / 0708-32 72 68

Pointsec Mobile Technologies AB är ett helägt dotterbolag till Protect Data AB. Företaget utvecklar och marknadsför accesskontroll- och krypteringssystem för bland annat stationära och bärbara datorer, handdatorer, smarta telefoner m.m. Pointsec Mobile Technologies har kontor i San Francisco, Washington DC och Chicago i USA, i Cambridge i Storbritannien,
i Düsseldorf i Tyskland och i Stockholm, Falun och Sundsvall. Besök även: www.pointsec.com.

Protect Data AB är en koncern som erbjuder heltäckande IT-säkerhetslösningar för stora företag och organisationer. Företaget fokuserar idag på fyra affärsområden: digitala identiteter och resurssäkerhet, nätverkssäkerhet, antivirus och innehållssäkerhet, samt konsulttjänster för informationssäkerhet. Inom dessa områden erbjuder man heltäckande IT-säkerhetslösningar baserade på bland annat accesskontroll- och krypteringssystem, antivirussystem, brandväggar, digital vakttjänst, användaridentifiering och innehållskontroll, säkra VPN- och PKI-lösningar, digitala signaturer samt system för säkra transaktioner. Protect Data är marknadsledande i Norden inom sitt affärsområde och har dotterbolag i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Storbritannien och USA. Protect Data är noterat på Stockholmsbörsen. Besök även: www.protectdata.com.