Massolit Förlagsgrupp

Ny mästerlig thriller av den isländska deckardrottningen Yrsa Sigurðardóttir!

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2008 12:57 CEST

Pressrelease september 2008

Ny mästerlig thriller av den isländska deckardrottningen Yrsa Sigurðardóttir!

En kvinnas mystiska död i Reykjavik sommaren 2007 kopplas ihop med ett fasansfullt dåd för över trettio år sedan. Advokat Þóra Guðmundsdóttir, som läsarna fått möta i Yrsa Sigurðardóttirs tidigare böcker, ställs inför ett makabert fall.

Efter vulkanutbrottet på Västmannaöarna 1973 begravdes flera hus i aska. Inte förrän nu har det beslutats att arkeologiska utgrävningar ska genomföras och husen ska grävas fram. Advokaten Þóra Guðmundsdóttir blir kontaktad av en man, Markus, som motsätter sig detta. Men arkeologerna är påstridiga och utgrävningarna genomförs. Och i källaren på Markus föräldrars hus görs en fasansfull upptäckt: resterna av tre döda kroppar samt ett avhugget huvud i en låda.

Samtidigt dör en kvinna en mycket plågsam kvävningsdöd i Reykjavik. Polisen tror först att det är självmord, men det visar sig senare att hon blivit mördad. Kvinnan kopplas ihop med Markus och vulkanutbrottet för över trettio år sedan. Þóra har ett mycket svårt fall att lösa och brottas med frågan: hur hänger dessa hemska dåd ihop?

En ny bok från Damm Förlag: Aska

Av Yrsa Sigurðardóttir

Originaltitel: Ashes to Dust/Aska

Översättning: Ylva Hellerud

Inb. 364 sid.

Ca pris: 280:-

Utkommer: september

Yrsa Sigurðardóttir är född i Reykjavik 1963 där hon också bor med make och två barn. Hon kombinerar sitt författarskap med arbetet som ingenjör. Hennes debutthriller Det tredje tecknet har sålts till 26 länder. Ingen isländsk roman av en nu levande författare har översatts till fler språk. Och uppföljaren, Den som gräver en grav, har blivit mycket väl mottagen. Yrsa Sigurðardóttir visar i Aska att hon verkligen är den deckardrottning utländska kritiker har utnämnt henne till.

"Ett udda och lovande inslag i den nordiska deckargenren"

Sydsvenskan

"En lysande deckare, helt enkelt!

Allas Veckotidning

För mer information - vänligen kontakta:

Lotta Severin

PR-/Informationschef

Forma Books

lotta.severin@formapg.se

Damm Förlag är en del av Forma Publishing Group AB. I gruppen ingår även och B. Wahlströms Bokförlag och Ica Bokförlag.