Miltronic

Ny marin- och fartygsklassad kabelserie i Miltronics sortiment

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2010 09:21 CET

Miltronic utökar sitt produktutbud av marin- och fartygsklassad kabel genom att introducera MarineLine som är en helt ny typ av kabelserie. Förutom att kablarna har god kemisk beständighet samt tål uv-strålning och utomhusbruk, är de dessutom testade och godkända enligt flera internationella klassningar. Detta innebär att kablarna passar för flera olika användningsområden till exempel vid elinstallationer i varvsindustri, hamnområden och på borriggar.

Miltronic lanserar nu en marin- och fartygsklassad kabelserie från holländska BV Twentsche Kabel Fabriek, TKF, inom sitt produktsortiment.

MarineLine-kablarna är anpassade för att användas inom offshore- och sjöfartsindustrin. Med sin robusta och högkvalitativa uppbyggnad klarar kablarna de högt ställda kraven inom branschen. Den halogenfria kabeln tillverkas i Polyolefin och ledarisoleringen i XLPE. Materialet ger god motståndskraft mot kemikalier och har goda brandegenskaper. Kabeln klarar temperaturer från -40°C till +70°C, och dess spänningsområde är 0,6 kV/1 kV.

Miltronic i Norge har sedan tidigare ett samarbete med TKF och ett lager av MarineLine-kablar. Detta i kombination med att fabriken i Nederländerna har ett eget lager innebär hög tillgänglighet och korta leveranstider för Miltronics svenska kunder.

– Vi har märkt en ökad efterfrågan hos våra kunder på prisvärda alternativ av marin- och fartygsklassad kabel. Samtidigt som Miltronic nu breddar sitt sortiment fyller vi även en lucka i vårt produktutbud. MarineLine är ett prisvärt alternativ av hög kvalitet som kommer att tilltala ett större kundsegment, säger Anders Sivén, produktingenjör på Miltronic.

Kabeln finns i flera olika undervarianter: Marineflex som är mer flexibel med klass 5 koppar, MarineCom för kommunikation och MarineSignal avsedd för signal. MarineLine-kablarna är godkända enligt flera internationella klassningar: Det Norske Veritas (DNV), American Bureau of Shipping (ABS), Germanischer Lloyd, Lloyd’s Register of Shipping och Bureau Veritas.

Allmänt om sortimentet MarineLine

• Fartygs- och offshoregodkänd
  • Halogenfri
  • Flambeständig